Hvad vil lovforslaget om ny organisering af affaldssektoren betyde for kommunernes administration og selvstyre?
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring
Undersøgelsen viser, at lovforslaget vil betyde både administrative lettelser og administrative byrder for kommunerne. De største lettelser skyldes, at staten overtager arbejdet med at indhente og registrere data fra transportører og virksomheder om affaldsmængder. De største byrder knytter sig til, at kommunerne fremover skal opkræve affaldsgebyr direkte hos virksomhedsejeren.
Fem af undersøgelsens seks kommuner opkræver i dag gebyrer over ejendomsskattebilletten hos ejeren af den ejendom, hvor virksomheden ligger. Merarbejdet skyldes blandt andet, at kommuner vil skulle bruge tid på at kvalitetssikre CVR-registerets data. For den deltagerkommune, som allerede i dag opkræver gebyr direkte hos virksomhedsejeren, betyder lovforslaget samlet set en besparelse i driften.
Til at reducere de administrative omkostninger foreslår kommunerne, at kvaliteten af CVR-registerets information forbedres. Miljøstyrelsen vil på baggrund af VAKKS-undersøgelsen viderebringe kommunernes kritik af CVR-registerets data til Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Derudover forventer kommunerne i omstillingsfasen at skulle bruge tid og konsulentbistand på at udforme et koncept for brugerundersøgelser på genbrugspladser. VAKKS-undersøgelsen bekræfter således Miljøstyrelsen i, at det vil være en god idé at stille en skabelon for brugerundersøgelser til rådighed.
Der var en fin dialog med parterne undervejs i undersøgelsen, og hele forløbet viser, at VAKKS gør en forskel.
VAKKS står for Vurdering af Administrative Konsekvenser ved ny Statslig regulering.
Undersøgelsen blev foretaget i oktober-december 2008.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
KREVI