Uddannelsesbarrierer – i et forløbsperspektiv
Undersøgelsens deltagere:
- Mette Slottved
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
Andelen af unge, som ikke får en ungdomsuddannelse, har været stort set uforandret de sidste 20 år. Selvom man de seneste par år har set en lille stigning i andelen af unge, som gennemfører en ungdomsuddannelse, udgør restgruppen en bemærkelsesværdig stor og stabil andel af 25-årige. I Danmark har vi ikke tilstrækkelig viden om barrierer i uddannelsessystemet til at forklare tendensen.
Formål
Undersøgelsens overordnede formål er at bidrage med ny viden om unges egne opfattelser af barrierer i uddannelsessystemet. VIVE indhenter viden fra unge i midten af 20’erne, der ser tilbage på barrierer i deres uddannelsesmuligheder og uddannelsesforløb. Undersøgelsen består således af to dele, der overordnet har til formål at afdække:
- Uddannelsesbarrierer: Hvilke uddannelsessystemiske barrierer mener de unge selv, at unge generelt møder i forhold til mulighederne for at gennemføre en ungdomsuddannelse?
- Uddannelsesforløb: Hvordan påvirker de unges eget uddannelsesforløb deres syn på uddannelsessystemiske barrierer?
Metoder
VIVE har en unik mulighed for at afdække uddannelsesbarriererne med udgangspunkt i en gentagelse af forløbsundersøgelsen af unge født i 1995, også kaldet Årgang 95-undersøgelsen. Årgang 95-undersøgelsen er baseret på 11.000 unge. Den består af tre delpopulationer: BFU (Børneforløbsundersøgelsen), EFU (Børn med etnisk minoritetsbaggrund) og AFU (Børn som har været anbragt uden for hjemmet).
Undersøgelsen indebærer en ny runde af Årgang 95-undersøgelsen, det vil sige blandt unge, der nu er i alderen 25-26 år. Undersøgelsen baserer sig på fire delprojekter:
- Delprojekt 1: En kvalitativ analyse af unges oplevelse af uddannelsessystemiske barrierer. Analysen bygger på allerede indsamlede interview med unge udvalgt på baggrund af deres uddannelsesoplysninger fra BFU-undersøgelsen i 2015, da de unge var 19 år.
- Delprojekt 2: Udvikling af vignetter. På baggrund af de kvalitative analyser, desk research, en workshop samt input fra Kommissionen for 2. generationsreformer udvikles vignetter, som vil kunne besvare undersøgelsens to forskningsspørgsmål. Disse vignetter beskriver forskellige scenarier for unges uddannelsesforløb med variation over en række udslagsgivende tiltag, som den enkelte unge bedes tage stilling til.
- Delprojekt 3: Udvikling af og test af spørgeskemaet til indsamling af data.
- Delprojekt 4: Statistiske analyser af, hvordan forskellige grupper unge forholder sig til vignetterne samt analyser af restgruppens barrierer i forhold til at afslutte en ungdomsuddannelse.
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Mette Slottved
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Børne- og Undervisningsministeriet og Finansministeriet