Ti skridt – til bedre støttende indsatser for børn og unge i udsatte positioner (paragraf 32 i Barnets lov)
Undersøgelsens deltagere:
- Børn, unge og familie
- Socialområdet Børn, unge og familie, Socialområdet
Omkring 6% af børn og unge i alderen 0-17 år modtager en social indsats. Heraf modtager omkring halvdelen en såkaldt ”støttende indsats” (§ 32). En støttende indsats efter § 32 i Barnets lov gives for at kunne imødekomme et barns særlige behov for støtte, dvs. børn, som har en børnesag i kommunen (tidligere hed det en ”foranstaltning”).
Formålet med indsatsen er individuel i henhold til de problematikker det enkelte barn og/eller familie har, og det er rådgivere i kommunen, der træffer afgørelsen om, hvilken indsats barnet og/eller familien skal have. Det kan eksempelvis være en støttekontaktperson eller familiebehandling.
Spørgsmålet er imidlertid, hvad de børn, unge, forældre og fagprofessionelle, som oplever de støttende indsatser tæt inde på livet, synes, der mangler viden om for, at de støttende indsatser kan fungere bedre? Det afdækker vi gennem denne ’Ti skridt’-afdækning, hvor vi afsøger, hvilke spørgsmål de berørte børn, unge, forældre og fagprofessionelle ønsker besvaret eller bedre belyst.
Denne afdækning om støttende indsatser er initieret i regi af Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv.
Hvad synes du, vi mangler?
Projektleder Martin Williams Strandby fortæller om projektet og dets formål.
Ideen er, at de 10 spørgsmål efterfølgende skal tegne retningen for videre forskning og vidensudvikling på området. Gennem en systematisk afdækning, som foregår meget tæt på det hverdagsliv, som børn, unge, forældre og fagprofessionelle deler, er ønsket at styrke både kvaliteten og anvendeligheden af forskningsviden om støttende indsatser.
I projektet spørger vi børn og unge, der har eller tidligere har modtaget støttende indsatser, forældre til de børn og unge, som modtager eller har modtaget støttende indsatser, og de fagprofessionelle omkring dem, hvilke spørgsmål der mangler svar på, så flere børn og unge får den hjælp og støtte, de har brug for.
Disse spørgsmål samles til en top-10 liste over, hvilke spørgsmål der i særlig grad efterspørges blandt målgrupperne, og som fremadrettet bør adresseres i forskning om hjælp og støtte.
- Første trin består i at indsamle spørgsmål fra børn, unge, forældre og fagprofessionelle om, hvad der mangler viden om.
- I andet trin kategoriseres og sorteres disse spørgsmål til én samlet liste.
- Herefter består det tredje trin af en prioritering fra praksis, så listen skæres ned til en mængde, der kan tages videre til en workshop.
- Det fjerde trin består af en workshop, hvor deltagerne udvælger de 10 vigtigste spørgsmål.
Spørgeskemaet kan deles med børn og unge, der har en børnesag og som modtager støttende indsatser, med forældre til disse børn og unge, og til fagprofessionelle medarbejdere og ledere, der arbejder med støttende indsatser. Du finder spørgeskemaet her:
Undersøgelsens deltagere
Projektleder
Projektmedarbejdere
Om denne undersøgelse
Finansieret af
Videnscenter om børneinddragelse og udsatte børns liv