Udgiftsbehovet på beskæftigelsesområdet i Lolland Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Jonatan Kjældgaard Jensen
- Søren Teglgaard Jakobsen
- Iben Bolvig
- Arbejdsmarked
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Socialområdet Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet
Lolland Kommune har bedt VIVE om at analysere udviklingen i det forventede udgiftsbehov på beskæftigelsesområdet med udgangspunkt i kommunens borgersammensætning og regionale arbejdsmarkedsforhold. Det forventede udgiftsbehov opgøres i analysen som den andel af året, kommunens borgere forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse.
Lolland Kommunes borgersammensætning og dens regionale arbejdsmarkedsforhold tilskriver et behov for offentlige forsørgelsesydelser, der i perioden fra 2010 til 2017 vedvarende ligger mere end 50 procent højere end det landsgennemsnitlige behov. Det relative behov stiger i perioden fra indeks 151,5 til 160,8.
Større forbrug af offentlige forsørgelsesydelser end forventet
Analysen viser også, at den faktiske forsørgelsesgrad i perioden fra 2014 til 2017 ligger over det forventede niveau i Lolland Kommune. Kommunen giver således gennem perioden forsørgelsesydelser til mellem ca. 10 og 13 procent flere borgere, end man skulle forvente på baggrund af befolkningens sammensætning og kommunens regionale arbejdsmarked. Denne forskel skyldes især, at Lolland Kommune har flere borgere på førtidspension end forventet.
Udvikling vendt: Færre end forventet får tilkendt førtidspension i 2017
Da kommunens mulighed for at påvirke størrelsen af gruppen af førtidspensionister er mere begrænset, end kommunens mulighed for at påvirke tilgangen til førtidspension, ser analysen også på kommunens praksis for at tilkende borgere førtidspension. Fra at ligge 49,2 procent over det forventede niveau i 2014 er Lolland Kommune gået til at tilkende 14,3 procent færre borgere førtidspension end det forventede niveau i 2017.
Metode
Analyserne er gennemført på baggrund af populationsdata for 18-64-årige i hele landet. Der er trukket på data fra DREAM-registeret og en række øvrige registre fra Danmarks Statistik, som vedrører demografiske, socioøkonomiske og sundhedsmæssige oplysninger samt oplysninger vedrørende regionale arbejdsmarkedsforhold. Undersøgelsen er bygget op i tre trin:
- Først beregnes baggrundsfaktorernes sammenhæng med den enkelte persons forbrug af offentlige forsørgelsesydelser i 2017. Baggrundsfaktorerne indbefatter blandt andet information om alder, civilstand, uddannelse og indlæggelser.
- Dernæst anvendes disse sammenhænge til for hvert år i perioden at beregne den andel af året, hvor hver person forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse.
- På baggrund af de individuelle forventninger beregnes endeligt for hvert år den gennemsnitlige andel af året, hvor Lolland Kommunes borgere i gennemsnit forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse. Denne udvikling i kommunens udgiftsbehov holdes op imod den tilsvarende udvikling på landsplan.
Det er vigtigt at understrege, at udgiftsbehovet opgøres som den andel af året, kommunens borgere i gennemsnit forventes at modtage en offentlig forsørgelsesydelse, og at rapporten ikke undersøger ydelsernes omfang og ressourcetræk.
VIVE har i april 2019 udført en tilsvarende analyse for Aarhus Kommune.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Lolland KommuneUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd