Rapport 1. NOV 2011
Tosprogede elevers undervisning i Danmark og Sverige
Udgivelsens forfattere:
- Jill Mehlbye
- Beatrice Schindler Rangvid
- Britt Østergaard Larsen
- Anders Fredriksson
- Katrine Sjørslev Nielsen
Arbejdsmarked
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
I denne rapport undersøges forskelle og ligheder i Danmarks og Sveriges tilgang til undervisning af elever med indvandrerbaggrund med henblik på at vurdere, hvilke indsatser der kan forbedre indvandrerelevers faglige resultater i Danmark.
Konklusionen er blandt andet, at der er mange ligheder og kun få forskelle. Der er dog forskelle med hensyn til undervisning i dansk/svensk som andetsprog og modersmålsundervisning, som begge har en mere fremtrædende rolle i Sverige.
Projektets resultater baserer sig dels på registerbaserede analyser, dels på kvalitative analyser i form af dokumentstudier og casestudier på seks skoler i henholdsvis Danmark og Sverige.
Udgivelsens forfattere
- Jill MehlbyeBeatrice Schindler RangvidBritt Østergaard LarsenAnders FredrikssonKatrine Sjørslev Nielsen
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag