Styring og motivation i den offentlige sektor
Udgivelsens forfattere:
- Lotte Bøgh Andersen
- Lene Holm Pedersen
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Socialområdet
Børn, unge og familie
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie
Den offentlige sektor har ændret sig meget igennem de seneste 40 år. Tidligere var der stor tillid til de fagprofessionelle, men i dag oplever de ansatte, at de i stigende grad bliver styret og kontrolleret. Men styring, der ikke opleves som understøttende for arbejdet, kan udhule de ansattes motivation og den vej rundt forringe de offentlige ydelser. Det er omdrejningspunktet i denne bog om styring og motivation i det offentlige.
Bogen giver overblik over resultaterne fra et femårigt samarbejdsprojekt mellem KORA, AU, KU og CBS om sammenhængen mellem styring og de ansattes motivation.
Lederen skal sætte kursen
Styring handler om at sætte kursen og sikre, at skibet sejler i den rigtige retning i et fornuftigt tempo. Det er politikernes ret og pligt at fastsætte målsætningerne og dermed også at udøve styring, men offentlige ledere kan videreføre denne styring på mange måder.
Selvom den statslige styring kan være stram, er der stadig et rum for implementering i kommunerne, og de offentlige ledere spiller en helt central rolle i forhold til at iværksætte regler, så de opleves som understøttende fremfor som kontrollerende.
Medarbejdernes indre motivation (selve glæden ved arbejdet og ønsket om at gøre noget godt for samfundet og andre mennesker) udhules, hvis styringen opfattes som kontrollerende, hvorimod denne motivation kan forstærkes, hvis styringen opfattes som understøttende for arbejdet. Hvis medarbejderne har mere af disse motivationstyper, gør de deres arbejde bedre, samtidig med at de har et lavere sygefravær.
Motiveres af at gøre godt
Bogen argumenterer for, at der findes en særlig altruistisk motivationsform, som er forbundet med at levere offentlig service, nemlig Public Service Motivation (PSM). Hvis de offentligt ansatte lægger ekstra energi i arbejdet, fordi de ønsker at gøre noget godt for andre og samfundet, rummer det et potentiale for at øge den offentlige sektors performance.
Kernebegreberne i bogen er styring og motivation. Den fokuserer på forholdet mellem den ansatte, lederen og de anvendte styringsredskaber og de politikere, der træffer beslutninger om styringen.
Mere fra samme projekt
Nyhed
Sådan skaber du balance mellem styring og motivation i det offentlige
Udgivelse
For meget kontrol risikerer at gøre offentligt ansatte syge og umotiverede
Udgivelse
Aktiv brugerinddragelse: Hvor langt kan vi gå?
Udgivelse
Public Value Dimensions
Udgivelse
Motivation og handlingskapacitet
Udgivelsens forfattere
- Lotte Bøgh AndersenLene Holm Pedersen
Om denne udgivelse
Udgiver
Djøf Forlag