Notat 9. MAJ 2016
Støtte til elever med særlige behov
Udgivelsens forfattere:
- Chantal Pohl Nielsen
- Peter Rohde Skov
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dette notat beskriver den støtte, som elever med særlige behov modtager i forbindelse med undervisningen i folkeskolens almindelige klasser. Derudover gives et overblik over de organisatoriske og pædagogiske rammer, inden for hvilke skolerne arbejder med at skabe mere inkluderende læringsmiljøer. Udgangspunktet for beskrivelserne er to dataindsamlinger foretaget af SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd i samarbejde med Danmarks Statistik. Den ene dataindsamling, der vedrører støtte til elever med særlige behov, er baseret på besvarelser fra elevernes klasselærere og er gennemført i december 2015. Den anden dataindsamling, der handler om skolernes overordnede rammer for inklusion, baserer sig på besvarelser fra skoleledere.
Data er i begge tilfælde indsamlet på skoler, der deltager i SFI’s Inklusionspanel, som er et flerårigt forskningsprojekt om inklusion af elever med særlige behov i folkeskolens almindelige klasser. Skoler og kommuner over hele landet har i flere år arbejdet på at få skabt mere inkluderende undervisningsmiljøer på de almindelige folkeskoler, og et af Inklusionspanelets formål er at undersøge eleverne og deres klassekammeraters oplevelser af disse inklusionsbestræbelser. Den nærværende undersøgelse er iværksat af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL) til brug for regeringens inklusionseftersyn.
Data er i begge tilfælde indsamlet på skoler, der deltager i SFI’s Inklusionspanel, som er et flerårigt forskningsprojekt om inklusion af elever med særlige behov i folkeskolens almindelige klasser. Skoler og kommuner over hele landet har i flere år arbejdet på at få skabt mere inkluderende undervisningsmiljøer på de almindelige folkeskoler, og et af Inklusionspanelets formål er at undersøge eleverne og deres klassekammeraters oplevelser af disse inklusionsbestræbelser. Den nærværende undersøgelse er iværksat af Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestilling (MBUL) til brug for regeringens inklusionseftersyn.
Udgivelsens forfattere
- Chantal Pohl NielsenPeter Rohde Skov
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd