Skolestøtte til børn i familiepleje – delrapport III
Udgivelsens forfattere:
- Misja Eiberg
- Luna Kragh Andersen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Forskningsprojektet ”Skolestøtte til børn i familiepleje” har afprøvet to skolestøttende interventioner, som netop har til formål at forbedre de anbragtes faglige, sociale og kognitive evner. I denne rapport beskrives den mest succesfulde af de to afprøvede indsatser, kaldet ”LUKoP-modellen, som en manual til implementering.
”LUKoP-modellen” (Læring, Udvikling, Kognition og Pædagogik) er skolebaseret og udviklet på baggrund af det svenske SkolFam-program, som er en individuelt tilrettelagt skoleindsats for familieplejeanbragte børn, baseret på netværkssamarbejde.
Rapporten er den tredje delrapport ud af en serie på i alt fire delrapporter om projektet. Den første delrapport undersøger selve effekten af LUKoP samt projektets anden indsats, ”Forældre som lektiehjælpere” (FsL). Den anden delrapport beskriver og analyserer projektets implementering af LUKoP-modellen.
Denne rapport beskriver trin for trin, hvordan LUKoP-modellen kan implementeres og anvendes. Manualen er baseret på erfaringerne fra udviklingen og afprøvningen af LUKoP-modellen for 48 anbragte børn i alderen 6-14 år, deres folkeskoler og deres plejefamilier, og den rummer ligeledes en række anbefalinger til praksis.
Rapporten kan også bruges som inspiration til, hvordan man kan arbejde med skolestøtte mere generelt, og den henvender sig primært til professionelle på skole- og anbringelsesområdet, som arbejder med anbragte børns undervisning eller skolegang, og som søger viden om, hvordan man kan arbejde med skolestøttende indsatser inden for folkeskolens rammer.
Udgivelsens forfattere
- Misja EibergLuna Kragh Andersen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Børne- og SocialministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd