Skoleledernes oplevelse af styring, handlefrihed og pædagogisk ledelse i folkeskolereformens tredje år
Udgivelsens forfattere:
- Ledelse og implementering
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Dagtilbud, skole og uddannelse
Skolelederne oplever en betydelig handlefrihed til at formgive deres skoler og implementere folkeskolereformen til trods for, at de også oplever en stadig stærkere kommunal styring. Skolelederne udfordres dog også af de mange kommunale projekter, som de forventes at deltage i. Det er én af pointerne i denne nye skolelederundersøgelse fra VIVE.
Tidligere undersøgelser fra VIVE konkluderer en stadig stærkere kommunal målstyring, men også en detailstyring af, hvordan skolerne skal nå de enkelte mål. Denne øgede styring på både mål og midler går til en vis grad imod reformens intentioner om øget ledelsesrum til skolernes ledelse.
Denne rapport ser nærmere på, hvordan skolelederne vurderer deres handlefrihed i årene efter reformen. Derudover giver undersøgelsen en række perspektiver på udviklingen i skoleledernes egen rolle som pædagogisk leder.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
UndervisningsministerietUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd