Rapport 17. NOV 2015
Skoleledelse i folkeskolereformens første år
Udgivelsens forfattere:
- Mikkel Giver Kjer
- Siddhartha Baviskar
- Søren C. Winter
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Dagtilbud, skole og uddannelse
I juni 2013 indgik et bredt flertal i Folketinget en aftale om en folkeskolereform, der blev igangsat fra starten af skoleåret 2014/15.
Ud over krav til undervisningen har reformen en række forventninger til skoleledelse. Skolelederne har et ledelsesansvar i forhold til gennemførelsen af folkeskolereformen i skolernes undervisning, ligesom der skal ske en styrkelse af såvel den generelle ledelse af skolerne som den pædagogiske ledelse.
Formålet med denne rapport er at kortlægge skoleledelsens rolle i gennemførelsen af folkeskolereformen i reformens første år. Rapporten belyser udviklingen i forhold til dens intentioner for skoleledelse. Desuden belyser den, hvordan skoleledelsen har anvendt forandringsledelse for at få reformen udbredt på skolen og opnå fælles fodslag om reformarbejdet.
Analyserne baserer sig på en række spørgeskemaundersøgelser fra 2011 til 2015.
Rapporten er en del af et evaluerings- og følgeforskningsprogram, der skal følge folkeskolereformens implementering samt evaluere virkningen af reformens forskellige aspekter.
Ud over krav til undervisningen har reformen en række forventninger til skoleledelse. Skolelederne har et ledelsesansvar i forhold til gennemførelsen af folkeskolereformen i skolernes undervisning, ligesom der skal ske en styrkelse af såvel den generelle ledelse af skolerne som den pædagogiske ledelse.
Formålet med denne rapport er at kortlægge skoleledelsens rolle i gennemførelsen af folkeskolereformen i reformens første år. Rapporten belyser udviklingen i forhold til dens intentioner for skoleledelse. Desuden belyser den, hvordan skoleledelsen har anvendt forandringsledelse for at få reformen udbredt på skolen og opnå fælles fodslag om reformarbejdet.
Analyserne baserer sig på en række spørgeskemaundersøgelser fra 2011 til 2015.
Rapporten er en del af et evaluerings- og følgeforskningsprogram, der skal følge folkeskolereformens implementering samt evaluere virkningen af reformens forskellige aspekter.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd