Rapport 1. AUG 2008
Skolegang under anbringelse
Udgivelsens forfattere:
- Anette Perthou
- Marie Dam Mortensøn
- Dines Andersen
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet, klarer sig ofte dårligt i skolen. Det er især på døgninstitutioner og socialpædagogiske opholdssteder, at børnene halter bagefter, og der er derfor behov for et øget fokus på skolegangen på disse institutioner.
SFI har via kvalitative interview med ledere, pædagoger og lærere på otte institutioner samt tilknyttede medarbejdere fra den kommunale PPR undersøgt, hvilke forhold der har betydning for anbragte børns skolegang. Rapporten fokuserer dels på samarbejdet mellem de professionelle faggrupper, der er involveret i de anbragte børns og unges dagligdag, dels på forvaltningen af det lovpligtige tilsyn med de anbragte børns skolegang. Studiet viser bl.a., at tilsynet praktiseres meget forskelligt fra sted til sted, og at samarbejdet omkring skolegangen ofte er præget af et fokus på sociale og behandlingsmæssige hensyn, hvilket kan være med til at hæmme undervisningsperspektivet.
Rapporten er den tredje i en serie på fire om anbragte børns skolegang. Delrapport 1 indeholdt kvantitative analyser af eksisterende data om anbragte børn og unge. og delrapport 2 fokuserede på vægtningen af skolegangen i visitationsprocessen inden en anbringelse. resultater og konklusioner fra de tre delrapporter er samlet i en sammenfatningsrapport.
SFI har via kvalitative interview med ledere, pædagoger og lærere på otte institutioner samt tilknyttede medarbejdere fra den kommunale PPR undersøgt, hvilke forhold der har betydning for anbragte børns skolegang. Rapporten fokuserer dels på samarbejdet mellem de professionelle faggrupper, der er involveret i de anbragte børns og unges dagligdag, dels på forvaltningen af det lovpligtige tilsyn med de anbragte børns skolegang. Studiet viser bl.a., at tilsynet praktiseres meget forskelligt fra sted til sted, og at samarbejdet omkring skolegangen ofte er præget af et fokus på sociale og behandlingsmæssige hensyn, hvilket kan være med til at hæmme undervisningsperspektivet.
Rapporten er den tredje i en serie på fire om anbragte børns skolegang. Delrapport 1 indeholdt kvantitative analyser af eksisterende data om anbragte børn og unge. og delrapport 2 fokuserede på vægtningen af skolegangen i visitationsprocessen inden en anbringelse. resultater og konklusioner fra de tre delrapporter er samlet i en sammenfatningsrapport.
Udgivelsens forfattere
- Anette PerthouMarie Dam MortensønDines Andersen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd