Særlige dagtilbud til børn efter §32
Udgivelsens forfattere:
- Steen Bengtsson
- Julie Heidemann
- Tina Gudrun Jensen
- Julie Tange
- Emilie Suldrup Wolf
Socialområdet
Dagtilbud, skole og uddannelse
Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse
I denne rapport kortlægges de særlige dagtilbud til børn efter Servicelovens § 32. Tilbuddene retter sig mod børn med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, som har behov for hjælp eller særlig støtte.
Kortlægningen viser, at mellem 2.000 og 3.000 børn befinder sig i et dagtilbud efter § 32, og langt de fleste er mellem 3 og 7 år. Børnene går som oftest i enten en specialbørnehave eller i en specialgruppe, som er integreret i en almindelig børnehave.
De fleste institutioner tager børn ind med meget forskellige typer handicap, og både specialbørnehaver og integrerede grupper mener, de har tilstrækkelige ressourcer og kan opfylde så godt som alles behov.
Kortlægningen viser desuden, at der benyttes et utal af forskellige pædagogiske metoder og test på området, hvilket nemt kan få den konsekvens, at det er vanskeligt at udvikle mere systematiseret viden på feltet.
Undersøgelsen er bestilt og finansieret af Indenrigs- og Socialministeriet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd