Videnskabelig artikel DEC 2023
Prisen for tidlig opsporing og indsats i dagtilbud? – Et casestudie af begrundelser og problemer i praksis
Udgivelsens forfattere:
- Thyge Tegtmejer
- Benedicte Bernstorff
- Line Togsverd
- Kim Jerg
- Janni Tofte Langerhuus
I dette kvalitative casestudie undersøger vi begrundelser såvel som problemstillinger ved kompetence- og trivselsfokuserede kortlægningsværktøjer til tidlig opsporing, som mange kommuner anvender i disse år. Begrundelserne fra forvaltningsmedarbejdere, ledere og pædagoger for at anvende redskaberne er, at redskaberne skal sikre en systematisk viden ift., hvilke børn der befinder sig i en udsat position, hvad deres udsathed består i, samt hvad der kommer ud af indsatserne, som man arbejder med. Desuden er det et formål, at værktøjerne anvendes til overblik samt til styring og tildeling af tid, indsatser og særlige kompetencer. Muligheden for en tættere monitorering af tidlig indsats ser imidlertid også ud til at komme med en pris i form af blandt andet en individualiseret forståelse af udsathed, der er tæt knyttet til barnets kompetenceniveau. Studiet diskuterer afsluttende de centrale dilemmaer i den vidt udbredte brug af sådanne redskaber.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Dansk Paedagogisk Tidsskrift