Videnskabelig artikel 1. JUN 2024
Predicting preschool problems
Udgivelsens forfattere:
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Børn, unge og familie
- Økonomi og styring Dagtilbud, skole og uddannelse, Børn, unge og familie, Økonomi og styring
At kunne forudsige, hvilke børn der vil udvikle socio-emotionelle problemer, er vigtigt for at målrette interventioner og allokere ressourcer effektivt til børnehaver. Vi anvendte Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) samt børnehavepædagogers vurderinger af 908 børn i alderen 2-–7 år fra 16 børnehaver i én dansk kommune, administrative registerdata og en række prædiktionsmodeller til at undersøge, hvor godt socio-emotionelle problemer i børnehaver kan forudsiges.
Selvom machine learning-modeller typisk giver bedre forudsigelser end lineær eller logistisk regression, kunne ingen model forudsige hverken børne- eller børnehaveniveauet af socio-emotionelle problemer præcist. Dog opnåede vi med den bedst præsterende machine learning-model en forudsagt rangering af børnehaver tæt på den observerede rangering (Spearmans r = 0,69), hvilket forbedrede forudsigelser baseret på indkomst og tidligere SDQ-målinger.
Vores resultater indikerer, at selvom det er vanskeligt at bruge registerdata til at målrette interventioner til individuelle børn, kan prædiktionsmodeller forbedre identifikationen af børnehaver med behov for ekstra ressourcer.
Selvom machine learning-modeller typisk giver bedre forudsigelser end lineær eller logistisk regression, kunne ingen model forudsige hverken børne- eller børnehaveniveauet af socio-emotionelle problemer præcist. Dog opnåede vi med den bedst præsterende machine learning-model en forudsagt rangering af børnehaver tæt på den observerede rangering (Spearmans r = 0,69), hvilket forbedrede forudsigelser baseret på indkomst og tidligere SDQ-målinger.
Vores resultater indikerer, at selvom det er vanskeligt at bruge registerdata til at målrette interventioner til individuelle børn, kan prædiktionsmodeller forbedre identifikationen af børnehaver med behov for ekstra ressourcer.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Children and Youth Services Review