PISA 2015 – Problemløsning i samarbejde
Udgivelsens forfattere:
- Lena Lindenskov
- Helene Sørensen
- Niels Egelund
Baggrund
Problemløsning i samarbejde er en stadig mere udbredt del af det moderne menneskes dagligdag, og evnen til at løse problemer i samarbejde med andre har stor betydning for, hvordan menneskers liv og økonomi udvikler sig.
Det er baggrunden for, at problemløsning i samarbejde indgik som et ekstra domæne – ud over de tre klassiske domæner læsning, matematik og naturfag – i den internationale undersøgelse PISA 2015. Undersøgelsen tester, hvor godt forberedte 15-årige elever er til at møde fremtidens udfordringer.
Resultater
Både danske piger og drenge scorer langt over OECD-gennemsnittet i PISA 2015, når det gælder problemløsning i samarbejde. Generelt er der en tendens til, at piger præsterer bedre end drenge i dette domæne. I Danmark er forskellen i de to køns præstationer imidlertid den laveste i Norden og lavere end forskellen for OECD samlet.
Derimod er forskellen i præstationen mellem elever med og uden indvandrerbaggrund markant større i Danmark, end tilfældet er for OECD-gennemsnittet.
Indvandrerelever præsterer også signifikant lavere i problemløsning i samarbejde, end man kan forvente i forhold til deres målte færdigheder i læsning, matematik og naturfag. Dette forhold er kun tilfældet i tre andre lande ud over Danmark.
Endvidere viser rapporten, at elevernes socioøkonomiske baggrund forklarer en mindre del af den danske variation i problemløsning i samarbejde, end den gør i de faglige præstationer. Det samme gør sig gældende for OECD-landene samlet.
Metode
PISA-undersøgelsen gennemføres hvert tredje år. Første gang var i 2000. Denne rapport bygger på undersøgelsen gennemført i 2015.
Testen i problemløsning i samarbejde bestod af en række digitale opgaver, hvor eleverne i samarbejde med virtuelle samarbejdspartnere skulle løse problemer. Deltagelsen i problemløsning var frivillig. 52 ud af 72 lande i PISA valgte at deltage. Data for Malaysia indgår dog ikke i alle opgørelser.
PISA er designet til at give en status på det danske uddannelsessystem set i et international perspektiv og give viden om, hvilke andre landes uddannelsessystemer der kan inspirere til at videreudvikle det danske.
Kontakt
Lena Lindenskov, lektor ved DPU, lenali@edu.au.dk, 26 30 66 81
Udgivelsens forfattere
- Lena LindenskovHelene SørensenNiels Egelund
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
Aarhus Universitet – Institut for Uddannelse og Læring (DPU) og Danmarks StatistikUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd