Perspekt 2.0
Udgivelsens forfattere:
- Lea Høxbroe Jeppesen
- Katrine Iversen
- Ledelse og implementering
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Perspekt 2.0 er et undervisningsmateriale udviklet til grundskolen. Formålet med Perspekt 2.0 er at styrke elevernes emotionelle, sociale og personlige færdigheder for på den måde at styrke hele klassens fællesskab og trivsel. Gennem samtaler, klasseøvelser og makkerarbejde giver Perspekt 2.0 eleverne redskaber til at sætte ord på følelser, løse konflikter og tale om forskellighed og relationer. Perspekt bygger på viden fra såkaldte SEL-programmer (social and emotional learning), som søger at styrke elevers selvbevidsthed, selvregulering, sociale bevidsthed, relationskompetencer og ansvarlig beslutningstagen.
Perspekt 2.0 består af tre moduler, som er målrettet mod henholdsvis 0.-3. klasse, 4.-6. klasse og 7.-9. klasse. VIVE har evalueret implementeringen af modulet til mellemskolen. Materialet kræver ikke forudgående kompetenceudvikling af lærerne, kun almindelig forberedelsestid.
VIVEs implementeringsevaluering afdækker, hvordan Perspekt-undervisningen er forløbet, herunder hvordan materialet er blevet taget imod, og hvorvidt det er blevet anvendt som tiltænkt på skolerne. Implementeringsevalueringen er et selvstændigt bidrag til en effektevaluering af Perspekt-materialet, som er gennemført i 2018-2020 af ROCKWOOL Fondens Interventionsenhed, Aarhus Universitet og Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM. Effektevalueringen viser, at den sociale trivsel ikke er blevet bedre blandt de elever, der har modtaget indsatsen, end blandt de elever, som har fået den sædvanlige trivselsindsats. Dette er tilfældet, selvom både lærere og elever har taget positivt imod materialet.
Lærerne finder Perspekt 2.0 velstruktureret og relevant
Implementeringsevalueringen viser, at Perspekt-materialet i høj grad er blevet anvendt i forsøgs-klasserne, og at eleverne har modtaget Perspekt-undervisningen som planlagt. Perspekt 2.0 har altså fungeret som et nyt og relevant element i trivselsindsatsen i forsøgsklasserne.
Lærerne har generelt taget godt imod Perspekt-materialet, som de oplever er velstruktureret og nemt at gå til. De finder temaerne og kerneelementerne relevante, og størstedelen ser Perspekt-materialet som et meningsfuldt undervisningsmateriale.
Elever synes, Perspekt 2.0 er relevant og meningsfuldt
Overordnet set giver de interviewede elever udtryk for, at de synes, at Perspekt 2.0 er relevant og meningsfuldt som undervisningsforløb. Eleverne oplever, at de får en bredere forståelse af sig selv og hinanden, og at det på den måde bliver lettere at hjælpe hinanden i de konkrete situationer, der måtte opstå i klassen. Implementeringsevalueringen peger dog også på, at det er vigtigt med et trygt læringsrum, og at nogen elever ikke deltager aktivt i Perspekt-undervisningen, hvis klassekammeraterne griner ad dem.
Metode
VIVE har, i samarbejde med DCUM, evalueret implementeringen af undervisningsmaterialet Perspekt 2.0 i forbindelse med afprøvningen på 69 danske skoler i skoleåret 2018/2019. Vi har indsamlet data gennem en spørgeskemaundersøgelse blandt undervisere i afprøvningsklasserne, monitorering af gennemførslen af undervisningen, interview med elever og undervisere på 11 udvalgte caseskoler samt observation af en Perspekt-undervisning på hver af de deltagende caseskoler.
Læs mere
Læs mere om Perspekt 2.0 på Rockwoolfondens hjemmeside. Her finder du også den omtalte effektevaluering.
Udgivelsens forfattere
- Lea Høxbroe JeppesenKatrine Iversen
Om denne udgivelse
Finansieret af
ROCKWOOL FondenSamarbejdspartnere
Dansk Center for Undervisningsmiljø, DCUM