Pathways to belonging in the transition to school: the perspectives of children
Udgivelsens forfattere:
- Anne Marie Villumsen
- Thomas Engsig
- Ida Skytte Jakobsen
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Denne artikel præsenterer resultaterne fra et studie af børns perspektiver på det ”at høre til” i skolen i forbindelse med skolestart. Studiet baserer sig på børns tegninger og samtaler med børn, der lige er startet i skole. Børn i 0. klasse blev bedt om at tegne det, der gør skolen til et sted, man kan høre til – særligt hvis man er ny og har det lidt svært.
Børnefællesskaber, leg og venskaber er afgørende
Når det handler om at høre til i skolen, så er børns fokus på børnefællesskaber, barn-barn relationer, venskaber og leg med andre børn. Voksne og skolen som fysisk bygning er ikke i børnenes fokus. Børn udviser også stor parathed til at inkludere nye børn i deres børnefællesskaber og tilbyder sig selv, egne børnefællesskaber og venskaber.
”At høre til” forbinder børn med leg, aktiviteter, objekter, rum og børnefællesskaber
Børn peger helt gennemgående på barn-barn relationer, børnefællesskaber og leg, som afgørende veje til ”at høre til” i skolen. Og særligt de børne-initierede dele af leg fremhæves.
Ifølge børnene er det ”at høre til” noget, der sker og er forbundet med steder, materialiteter og rum, hvor især det udendørs spiller en afgørende rolle.
I børns øjne er det ”at høre til” noget, der sker ved at være på det rigtige sted og i den rigtige aktivitet, såsom fx fodboldbanen eller ved gyngestativerne, hvor barn-barn relationer, børnefællesskaber og leg forbinder aktiviteter, objekter og rum med det ”at høre til”.
Samtidig er barn-barn relationer, børnefællesskaber og leg alle elementer, der identificeres af børnene som tæt knyttet til børns trivsel og til inklusion.
Anbefalinger
Studiets konklusioner peger på, at det ”at høre til” er afgørende for børns skolestart og skolegang i det hele taget. Derfor er det vigtigt at se på, hvordan man kan arbejde med børnefællesskaber, leg, venskaber og barn-barn relationer som afgørende, ikke kun for at høre til, men også for børns trivsel i det hele taget.
Skolestart kan være en udfordring for nogle børn, og en god skolestart har betydning, ikke kun for børns fremtidige skoleliv, men også for reduktion af ulighed mellem børn. Derfor er det anbefalelsesværdigt at understøtte børnenes følelse af at høre til i skolen.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
International Journal of Inclusive Education