Ordningen med selvevaluering på de frie grundskoler
Udgivelsens forfattere:
- Martin Williams Strandby
- Kasper Merling Arendt
- Mathias Ruge
- Lasse Hønge Flarup
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
I Danmark findes der i alt 543 frie grundskoler, og mange vælger denne skoletype som alternativ til den offentlige folkeskole. I skoleåret 2017/2018 gik godt 121.000 elever – eller 17 procent af alle danske grundskoleelever – på en fri grundskole.
Ifølge ”Lov om friskoler og private grundskoler” er alle frie grundskoler underlagt tilsyn. Skolens bestyrelse og forældrekreds kan enten vælge eksternt tilsyn eller en af to godkendte modeller for selvevaluering.
Begge modeller for selvevaluering er baseret på 10 kerneområder, som skolen skal evaluere i løbet af en 3-årig periode. Kerneområderne omhandler blandt andet skolens profil, elevernes faglige standpunkt og generelle udbytte af undervisningen samt udvikling af undervisningen.
Tilsynet af de frie grundskoler skal sikre, at skolen lever op til to centrale krav:
- Undervisningen skal stå mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen (”stå mål med-kravet”)
- Skolen skal forberede eleverne til at leve i et samfund som det danske (”frihed og folkestyre-kravet”).
Styrelsen for Undervisning og Kvalitet under Børne- og Undervisningsministeriet har bedt VIVE undersøge tilsynsordningerne. Denne delrapport II skildrer de selvevaluerende frie grundskoler, mens delrapport I undersøger de frie grundskoler, der får ført eksternt tilsyn.
Resultater
VIVEs undersøgelse kortlægger, hvor mange og hvilke typer af frie grundskoler der har valgt ordningen med selvevaluering. Undersøgelsen skildrer desuden skolernes bevæggrunde for at vælge ordningen og beskriver, hvordan skolerne arbejder med selvevaluering i praksis.
Få, men store frie grundskoler vælger selvevaluering
Kun 31 af de i alt 543 frie grundskoler har valgt ordningen med selvevaluering. Undersøgelsen viser, at de selvevaluerende frie grundskoler ligner de øvrige frie grundskoler. De er dog ofte større og ældre end grundskolerne generelt, og 27 af de 31 selvevaluerende skoler er privat- eller realskole. 9 af dem er kristne.
Selvevaluering opleves som tidskrævende, men værdifuldt
Ifølge de frie grundskoler, der vælger at være selvevaluerende, er denne tilsynsform mere omfattende end besøg af en tilsynsførende. Når skolerne alligevel vælger selvevaluering, er det, fordi de vurderer, det er mere værdifuldt for skolen end et eksternt tilsyn.
Skolerne oplever selv et stort udbytte af arbejdet med evalueringen og vurderer, at det sikrer kvaliteten af skolens undervisning og giver mulighed for udvikling. Selvevaluering giver, ifølge skolerne selv, i høj grad anledning til refleksion over egen praksis.
Forskellig tilrettelæggelse fra skole til skole
Skolerne tilrettelægger selvevalueringen forskelligt. Nogle evaluerer 1 af de 10 kerneområder ad gangen, mens andre evaluerer alle 10 samtidig. Flertallet tager dog kerneområderne i etaper henover de 3 år, skolen har til at gennemføre evalueringen. Dette skyldes både, at det kræver tid at tilrettelægge processen og inddrage relevante medarbejdere, og at arbejdet kommer som tillæg til alle de daglige opgaver.
Metoder
Undersøgelsen er udarbejdet ved brug af følgende metoder:
- Kategorisering af frie grundskoler på baggrund af systematisk kodning af deres værdigrundlag, som de fremgår på skolernes hjemmesider
- Spørgeskemaundersøgelse blandt skoleledere på den samlede population af frie grundskoler, der benytter ordningen med selvevaluering
- Kvalitative interview med skoleledere, medlemmer af det pædagogiske personale og forældre på 4 frie grundskoler, der benytter ordningen med selvevaluering.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Styrelsen for Undervisning og KvalitetUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd