Mødet mellem borgere med handicapydelser og Gentofte Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Socialområdet Socialområdet
Mødet mellem borgerne og den kommunale sagsbehandling på handicapområdet er essentielt, da det ligger til grund for den hjælp og støtte, som borgerne modtager. Det kan derfor have stor betydning for borgernes hverdagsliv, hvordan mødet går, og hvilke afgørelser der træffes. Gentofte Kommune har ønsket at få lavet en undersøgelse af oplevelsen af den kommunale sagsbehandling på handicapområdet blandt borgere og sagsbehandlere i kommunen. Undersøgelsen er en gentagelse af en landsdækkende analyse på handicapområdet, som VIVE lavede i 2021.
Resultater
Undersøgelsen viser, at borgere og sagsbehandlere har forskellig opfattelse af sagsbehandlingen, hvilket også var konklusionen i den landsdækkende undersøgelse. Det skal dog understreges, at resultaterne kun fortæller noget om de borgere, der har deltaget i undersøgelsen.
Borgere og sagsbehandlere oplever mødet forskelligt
Der er forskel på, hvordan borgere og sagsbehandlere oplever sagsbehandlingen på handicapområdet i Gentofte Kommune. Borgerne i undersøgelsen er generelt mindre positive i oplevelsen af mødet med den kommunale sagsbehandling, end sagsbehandlerne er.
Borgerne oplever mindre tillid
Borgerne er mindre positive end sagsbehandlerne omkring oplevelsen af tillid i mødet mellem kommune og borger. De oplever i mindre grad end sagsbehandlerne, at de får den hjælp, de har ret til fra Gentofte Kommune, og de oplever også i mindre grad, at sagsbehandlerne har viden om relevante tilbud og viden om borgernes specifikke handicap. Ofte har borgerne også oplevelsen af, at sagsbehandlerne ikke er tilstrækkeligt forberedte til møder.
Borgerne er mindre positive omkring oplevelsen af inddragelse
Borgerne er mindre positive end sagsbehandlere omkring oplevelsen omkring inddragelse. De oplever i mindre grad, end sagsbehandlerne vurderer, at de har indflydelse på tiltag, som kommunen igangsætter. De oplever også i mindre grad, at de har adgang til egne sagsdokumenter, og at sagsbehandlingen tager hensyn til borgernes individuelle behov. Borgeren oplever også i mindre grad, end sagsbehandlerne vurderer, at der er mulighed for at blive inddraget i deres egen sag. Til gengæld har borgere og sagsbehandlere overordnet set samme opfattelse af det interne samarbejde i kommunen, som de vurderer til at være mellem ’i mindre grad’ og ’i nogen grad’ godt.
Metode
Undersøgelsens resultater bygger på to spørgeskemaundersøgelser blandt henholdsvis borgere over 18 år, der modtager handicaprelaterede ydelser fra Gentofte Kommune og sagsbehandlere med kontakt til borgere over 18 år med handicap i Gentofte Kommune. 124 borgere (19 procent) og 47 sagsbehandlere (51 procent) har besvaret spørgeskemaet. Spørgeskemaundersøgelsen blandt borgerne har en lav svarprocent), og derfor fortæller resultaterne kun noget om, hvordan borgere, der har deltaget i undersøgelsen, oplever mødet med Gentofte Kommune.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Social og Handicap, Gentofte KommuneUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd