Mellemtid for folkeskolen: Hvad gør en forskel i praksis?
Udgivelsens forfattere:
- Mette Deding
- Vibeke Normann Andersen
- Trine Jørgensen
- Ledelse og implementering
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Da folkeskolereformen trådte i kraft i 2014, igangsatte Undervisningsministeriet et stort følgeforsknings- og evalueringsprogram. Formålet er bl.a., at skoler og kommuner
løbende kan lære af de erfaringer, der gøres med at implementere reformen. KORA og SFI gennemfører evalueringen i samarbejde og har nu samlet de væsentligste resultater fra nogle af de første undersøgelser.
Fælles for undersøgelserne er et fokus på, hvilken undervisning og ledelse på skolen, der gør en forskel for elevernes læring og trivsel.
Du kan læse om disse temaer:
- Læring og trivsel
- Faglig interesse og deltagelse
- Lærerens rolle
- Bevægelse i undervisningen
- Lektiehjælp og faglig fordybelse
- Pædagogisk ledelse
- Forandringsledelse
Hæftet bygger på tre rapporter
Bente Bjørnholt, Rasmus Højbjerg Jacobsen m.fl.: En længere og mere varieret skoledag.
Implementerings- og effektundersøgelse. KORA 2017
Søren C. Winter (red): Gør skoleledelse en forskel? Ledelse af implementeringen af folkeskolereformen. SFI-rapport 17:06, 2017
Anne Toft Hansen, Vibeke Myrup Jensen, Chantal Pohl Nielsen: Folkeskolereformen: Elevernes faglige deltagelse og interesse. En kvantitativ analyse af elevernes faglige deltagelse og interesse før og efter reformen. SFI-rapport 17:07, 2017
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
SFIUdgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd