Målsætninger og effektmål i offentlige velfærdsydelser
Udgivelsens forfattere:
- Eigil Boll Hansen
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Socialområdet
Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet
Krav om "mest mulig kvalitet for pengene" og resultatbaseret ledelse indgår som vilkår for velfærdsydelserne. Et centralt element i bedømmelsen af den offentlige sektors kvalitet er viden om effekterne af velfærdsydelserne i forhold til borgerne. I den sammenhæng er der to centrale udfordringer: Formulering af relevante effektmål og dokumentation af sammenhæng mellem indsats og effektmål.
Denne rapport beskæftiger sig med den første udfordring: formulering af effektmål. Rapporten søger med udgangspunkt i målsætninger for en række velfærdsydelser at give en oversigt over, hvilke mål der findes og har været anvendt til at måle effekten af ydelserne.
Oversigten skal give et overblik over, hvor der findes og har været afprøvet relevante effektmål, og hvor der er brug for at udvikle effektmål. Oversigten er dermed tænkt som inspiration for personer, der beskæftiger sig med at måle effekten af offentlige velfærdsydelser. Forhåbentlig kan rapporten bidrage til at afgøre, hvad der er relevant at få dokumenteret og målt i de offentlige velfærdsydelser og mulighederne herfor.
Udgivelsens forfattere
- Eigil Boll Hansen
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag