Måling af børns trivsel i interventionsstudier
Udgivelsens forfattere:
- Astrid Kiil
- Nina Madsen Sjö
- Maiken W. Pontoppidan
- Socialområdet
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Psykologer, lærere og pædagoger har i årtier interesseret sig for børn og unges trivsel – herunder deres socio-emotionelle kompetencer – og i de senere år har andre faggrupper så som økonomer og politologer også i stigende grad fattet interesse for dette område. Talrige studier har vist, at trivsel er grundlæggende for, at børn kan udvikle sig på andre områder (Briggs et al., 2012; Curby, Brown, Bassett, & Denham, 2015; Denham & Brown, 2010; Denham, 2006; Payton et al., 2008; Whitcomb & Merrell, 2012), ligesom trivsel i barndommen hænger sammen med bl.a. helbred og uddannelse senere i livet (se fx (Center on the Developing Child at Harvard University, 2010; Heckman & Masterov, 2007; Kristoffersen & Smith, 2013; Rutter, Kim-Cohen, & Maughan, 2006).
Denne artikel har til hensigt at dele betragtninger og refleksioner omkring måling af børns trivsel i interventionsstudier. Dette gøres ved kort at skitsere teoretiske definitioner på børns trivsel, efterfulgt af en diskussion af praktiske og etiske overvejelser. Afslutningsvis sammenfattes resultaterne fra tre nyere rapporter om måling af børns trivsel, og der gives en kort introduktion til databaser og hjemmesider med relevante tests og spørgeskemaer.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift