Rapport 1. APR 2013
Lærere, undervisning og elevpræstationer i folkeskolen
Udgivelsens forfattere:
- Søren Winter
- Vibeke Lehmann Nielsen
Dagtilbud, skole og uddannelse
Dagtilbud, skole og uddannelse
Hvad kendetegner den gode folkeskolelærer, som har elever, der klarer sig godt til folkeskolens afgangsprøve? Denne antologi-rapport undersøger sammenhængen mellem på den ene side lærernes baggrund, ressourcer og undervisning og på den anden side elevernes faglige præstationer i folkeskolen.
Rapporten belyser betydningen af en lang række elementer, bl.a. undervisningsmetoder, klassemiljø, lærernes teamsamarbejde, lærernes køn og kompetencer, samt klassestørrelse og undervisningstid.
En af de overordnede konklusioner i rapporten er, at tydelige faglige rammer og fast klasserumsledelse gennemsnitligt har en positiv indvirkning på elevernes præstationer – og at disse elementer i særlig grad hjælper elever med svagere social baggrund.
Undersøgelsen er bestilt af Ministeriet for Børn og Undervisning på foranledning af Skolerådets formandskab.
Rapporten belyser betydningen af en lang række elementer, bl.a. undervisningsmetoder, klassemiljø, lærernes teamsamarbejde, lærernes køn og kompetencer, samt klassestørrelse og undervisningstid.
En af de overordnede konklusioner i rapporten er, at tydelige faglige rammer og fast klasserumsledelse gennemsnitligt har en positiv indvirkning på elevernes præstationer – og at disse elementer i særlig grad hjælper elever med svagere social baggrund.
Undersøgelsen er bestilt af Ministeriet for Børn og Undervisning på foranledning af Skolerådets formandskab.
Udgivelsens forfattere
- Søren WinterVibeke Lehmann Nielsen
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd