Rapport 13. NOV 2017
Lærere og pædagogers oplevelse af den længere og mere varierede skoledag i folkeskolereformens tredje år
Udgivelsens forfattere:
- Rasmus Højbjerg Jacobsen
- Bente Bjørnholt
- Mikkel Munk Quist Andersen
- Anne Line Tenney Jordan
Ledelse og implementering
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
De overordnede resultater af undersøgelsen er:
- Lærerne oplever i 2017 ikke stor udvikling i forhold til den centrale del af reformen sammenlignet med de øvrige år. Dvs. at de ikke oplever nævneværdig udvikling i forhold til fx brug af Fælles Mål, variation i undervisningsformer, faglighed og trivsel i undervisningen eller samarbejde med kolleger.
- Pædagogerne synes at have flere undervisningsrelaterede opgaver i 2017 end i 2015. Dvs. de i højere grad bl.a. deltager i selve undervisningens planlægning og gennemførelse. 27 procent af pædagogerne føler sig i høj eller meget høj grad rustede til arbejdet med folkeskolereformen, mens 25 procent føler, at de kun i lav eller meget lav grad er rustede til arbejdet.
- Lærernes besvarelser viser, at der er lidt højere grad af ro og orden i 2017 sammenlignet med 2015. Analyserne indikerer samtidig, at der er mere ro og orden i klasserne, når lærerne i høj grad anvender motion og bevægelse.
- Der er en lille tendens til, at lærerne inddrager motion og bevægelse i mindre grad i 2017 end i 2015.
- Elevplanen skal være en central del i at sikre sammenhæng og løbende opfølgning på elevernes udbytte af undervisningen. Undersøgelsen viser, at der har været et fald i brugen af elevplaner og nationale test fra 2015 til 2017.
Rapporten er en del af det omfattende evaluerings- og følgeforskningsprogram, der er igangsat af Undervisningsministeriet i forbindelse med reformen. Følgeforskningen bygger primært på systematisk dataindsamling fra elever, lærere, pædagoger, skoleledere, forældre og skolebestyrelsesformænd på udvalgte skoler samt forvaltning og udvalgsformænd i alle kommuner.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd