Kortlægning af døgninstitutionsområdet i Grønland
Udgivelsens forfattere:
- Karen Margrethe Vendelbo Dahl
- Hans Skov Kloppenborg
- Niels Jørgen Mau Pedersen
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Socialområdet
- Børn, unge og familie Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Børn, unge og familie
Baggrund
I Grønland er en stor andel børn anbragt på en af de i alt 22 døgninstitutioner for børn og unge uden væsentlige funktionshæmninger. 11 af dem drives af Selvstyret, 8 af forskellige private aktører, og 3 drives af 3 kommuner.
Selvstyret i Grønland har bedt VIVE undersøge området. Undersøgelsens formål er at er at vurdere, om der er et hensigtsmæssigt forhold mellem børnenes udfordringer, den pædagogiske kvalitet og prisen på døgninstitutionspladserne, og om der er forskelle mellem Selvstyrets egne institutioner, de selvejende institutioner og de kommunalt drevne institutioner. Derudover skal undersøgelsen vise, hvordan kommuner, døgninstitutioner og Selvstyret samarbejder, og hvordan processen omkring udarbejdelse af handleplaner og visitation forløber.
Resultater
Mere udfordrede børn på selvstyreejede institutioner
Undersøgelsen viser, at børnene på Selvstyrets egne institutioner i gennemsnit er mere udfordrede end børnene på de selvejende institutioner og de kommunale institutioner. Det gælder i forhold til børnenes psykosociale trivsel, og det gælder, når vi ser på børnenes risikoadfærd (fx erfaringer med hash eller selvskade) og skolegang. Dette tyder på, at der i forhold til børnemålgruppen sker en specialisering af institutionerne, så børn med størst behandlingsbehov samles på enkelte af selvstyrets institutioner, mens andre, lignende institutioner i højere grad modtager omsorgssvigtede børn med færre behandlingsbehov.
Svingende pædagogisk kvalitet og pris
Blandt Selvstyrets institutioner er der både institutioner, hvor det pædagogiske arbejde er i høj kvalitet, og institutioner, der ikke kan levere det behandlingstilbud, som børnene på institutionerne har brug for. Dette skyldes især mangel på uddannet personale. Prismæssigt ligger Selvstyrets institutioner i den lave ende, når man tager højde for, at børnene er mere udfordrede på disse institutioner.
Den pædagogiske kvalitet er samlet set tilfredsstillende hos de selvejende institutioner. Til gengæld er disse institutioner dyrere end Selvstyrets institutioner, selvom børnene på de selvejende institutioner som nævnt er mindre udfordrede end børnene på de selvstyreejede institutioner.
Kvaliteten og prisen på de tre kommunale institutioner varierer. Og da der på nuværende tidspunkt kun eksisterer så få, er det vanskeligt at sige noget generelt om, hvad der kan være af fordele og ulemper ved at drive institutionerne kommunalt.
Samarbejdsvanskeligheder
Selvstyret har gennem de seneste år tilstræbt en større specialisering af deres døgninstitutioner for at sikre børnene et bedre behandlingstilbud. Det er blandt andet sket ved at oprette en central visitationsenhed, der skal godkende kommunernes visitationer. På undersøgelsestidspunktet skulle alle visitationer til Selvstyrets egne døgninstitutioner godkendes i denne visitationsenhed, men efterfølgende er dette også blevet et krav ved anbringelser på selvejende og kommunale døgninstitutioner.
Forskellen i børnenes udfordringer på de forskellige institutioner tyder på, at den centrale visitation reelt bidrager til øget specialisering. Ulempen set fra kommuner og institutioners side er dog, at den centrale visitationsenhed i Selvstyret opleves som langsom og bureaukratisk, og at kommunerne dermed står med børn, der må vente længe på det rette tilbud. Kritikken af samarbejdet går dog også den anden vej. Selvstyret og personalet på døgninstitutionerne oplever nemlig ikke, at kommunerne leverer den tilstrækkelige kvalitet i deres udredninger og handleplaner, og at det derfor er vanskeligt at samarbejde om børnenes udvikling og fremtid.
Opmærksomhedspunkter
Med afsæt i undersøgelsens resultater opfordrer VIVE til:
- at forbedre kvaliteten af det pædagogiske arbejde på de selvstyreejede institutioner, der er hjem for de mest udfordrede børn
- at arbejde på et forbedret samarbejde aktørerne imellem
- en mere gennemskuelig økonomi på døgninstitutionsområdet
- øget fokus på kommunernes arbejde med udredninger og handleplaner
- at Selvstyret beholder ejerskabet over deres egne døgninstitutioner, men inddrager kommunerne mere i deres arbejde.
I 2020 gennemfører VIVE en tilsvarende undersøgelse af plejefamilieområdet i Grønland. Når denne undersøgelse er færdig, vil det blive muligt at lave en samlet analyse af anbringelsesområdet og dermed understøtte Selvstyrets og kommunernes arbejde med at sikre anbragte børns trivsel og udvikling.
Metode
Data til undersøgelsen er indsamlet i løbet af 2019. Det er en kombination af spørgeskemadata om ca. 85 procent af de institutionsanbragte børn, interviewdata og kommunale registreringer. Desuden inddrager undersøgelsen eksisterende data hentet i Selvstyrets tilsynsrapporter og finansloven fra 2018. Undersøgelsen dækker alle 22 institutioner og alle 5 kommuner.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Departementet for Sociale Anliggender og Justits-området i GrønlandUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd