Rapport 3. MAR 2025
Kommuner i digital forandring
Udgivelsens forfattere:
Ledelse og implementering
Ledelse og implementering

Der er store håb til digitalisering i kommunerne og øget fokus på, hvordan velfærdsteknologi og digitale løsninger kan implementeres, skaleres og udbredes. Formålet med denne rapport er at give overblik over, hvad der har betydning for at lykkes med den digitale forandring i kommunerne.
På baggrund af 137 studier og interviews med 10 eksperter og 13 borgere, der oplever udfordringer med det digitale, konkluderes blandt andet:
- Digital forandring kræver understøttende strukturer og systematisk opfølgning for løbende at kunne identificere og minimere tekniske og organisatoriske udfordringer samt understøtte samarbejdet om implementering.
- Ledelse af digital forandring kræver en dynamisk ledelsestilgang samt risikovillighed og tålmodighed, da investeringer i digitale løsninger ofte indebærer usikkerhed, samtidig med at det ofte tager tid at realisere organisatoriske forandringer og gevinsterne ved digitalisering.
- Medarbejdere er afgørende implementeringsagenter, hvor det er centralt for motivationen, at de digitale løsninger giver faglig mening både i de nye opgaver, som opstår i det ændrede møde med borgeren, og i mulighederne for at udøve sine faglige vurderinger.
- Borgerne rammes socialt skævt af digital forandring, hvor borgere, der oplever udfordringer med det digitale, ofte er afhængige af hjælp fra pårørende, kommunale ansatte eller NGO’er for at få adgang til ydelser samt undgå sanktionering, bøder og ufrivillige udeblivelser fra møder.
Arbejdet med rapporten er finansieret af VIVE under VIVEs trækningsret. Trækningsretten er midler, som VIVE råder over til at lave forskning og analyser inden for strategiske temaer fastlagt af Indenrigs- og Sundhedsministeriet med inddragelse af Social- og Boligministeriet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd