Jobplaneten Roskilde
Udgivelsens forfattere:
- Gunvor Christensen
- Mette Lunde Christensen
- Anders Winkler
- Nanna Kjeldgaard Boysen
- Socialområdet
- Børn, unge og familie Socialområdet, Børn, unge og familie
I Roskilde Kommunes udsatte boligområder er der store udfordringer med unge, der hverken er i gang med en uddannelse eller har tilknytning til arbejdsmarkedet. Boligselskabet Sjælland har modtaget en bevilling på 5,2 millioner kroner fra Den A.P. Møllerske Støttefond til at iværksætte indsatsen Jobplaneten Roskilde, der skal bringe børn og unge i boligområderne tættest muligt på uddannelse og arbejdsmarked. Det sker ved blandt andet at støtte de unge til at få et fritidsjob i eller uden for boligområderne.
Resultater
Projektet er populært, og der er stor efterspørgsel blandt børn og unge på at deltage i projektet. Halvandet år efter indsatsen gik i gang var der i alt sat 201 forløb i gang for 117 forskellige unge. De 201 forløb omfatter vejledningsforløb i fritidsjobcafeer, fritidsjob i offentlige institutioner som dagtilbud, lommepengejobs og fritidsjob og praktikforløb i private virksomheder. Over halvdelen af de unge har selv henvendt sig for at blive en del af indsatsen, og resten er rekrutteret via fritidsjobscafeer og skoler.
Indsatsens primære målgruppe er udsatte unge, mens den sekundære målgruppe er alle, der gerne vil have hjælp til at få et fritidsjob. Indsatsen er lykkedes med at få fat i den sekundære målgruppe, men der er fremadrettet behov for opmærksomhed på, at indsatsen får fat i de unge, der befinder sig i udsatte positioner og har behov for mere intensiv støtte til at få et fritidsjob, praktik- og eller lærerplads.
Interviews med deltagere, medarbejdere og samarbejdspartnere viser, at alle parter er tilfredse med indsatsen og vurderer, at det har sin relevans i forhold til at hjælpe unge videre i retning af uddannelse og beskæftigelse.
De unge fortæller om øget tro på egne evner og større afklaring med, hvad de kunne tænke sig i forhold til uddannelse og beskæftigelse. Der er en tendens til, at pigerne i indsatsen vurderer sig selv dårligere, end drengene gør, særligt i forhold til selvværd. Denne kønsforskel kan indsatsen være opmærksom på fremadrettet og eventuelt justere indsatsen i forhold til, at der kan være piger, der har behov for mere støtte for at udvikle en tro på egne evner og på, at de kan gennemføre en uddannelse og få et job.
Indsatsen er solidt organiseret og har de rette samarbejdspartnere tilknyttet. Der kan dog være behov for, at folkeskolerne påtager sig et større ansvar i forhold til at rekruttere især de udsatte unge til indsatsen, og for et tættere samarbejde med 10. klasse Center Roskilde i forhold til at rekruttere de ældste i målgruppen. Der er ligeledes et behov for at få flere arbejdsgivere fra forskellige brancher interesserede i at modtage unge. Projektet har et godt samarbejde med flere forskellige lokale dagtilbud, men det er langt fra alle deltagere, der er lige motiverede for et job i et dagtilbud.
Metode
Evalueringen bygger på kommunale data om unges skolefravær samt oplysninger om beskæftigelsesgrad (hvis den unge er færdig med skolen). Derudover indgår indsatsens registreringer af forløb, de unges motivation samt deres oplevelser med indsatsen. Endelig indgår data om de unges livsmestring, rapporteret af de unge selv, samt kvalitative interviews med deltagere, medarbejdere og samarbejdspartnere.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Den A.P. Møllerske Støttefond