Inspirationskatalog: Hvordan fastholder vi flere unge på de gymnasiale uddannelser i Region Nordjylland?
Udgivelsens forfattere:
- Torben Pilegaard Jensen
- Helle Bendix Kleif
- Peter Ejbye-Ernst
Konklusion
Der er desværre ingen hurtige og enkle veje til en bedre fastholdelsesindsats. Den kræver fokus og en samlet koordineret indsats, hvor man reflekterer over sin egen praksis og over gruppen af unge, man har med at gøre.
I inspirationskatalog er samlet en række af de dilemmaer og spørgsmål, som det vil være relevant for særligt de gymnasiale uddannelsesinstitutioner at overveje, når de vil styrke indsatsen for at fastholde flere unge.
Baggrund
Baggrunden for inspirationskataloget er en undersøgelse, som Region Nordjylland, Regional Udvikling har bedt KORA gennemføre. Den drejer sig om fastholdelse på de gymnasiale uddannelser (stx, hf, hhx og htx) i Nordjylland. Undersøgelsen skal være til hjælp i Regionsrådets koordinerende rolle på uddannelsesområdet med henblik på at realiserede de uddannelsespolitiske mål om, at 95 og 60 % af en ungdomsårgang gennemfører henholdsvis en ungdomsuddannelse og videregående uddannelse.
Metode
Med udgangspunkt i tidligere undersøgelser belyses gennem kvantitative metoder hvilken betydning elevernes sociale baggrund, køn, alder, etnicitet, udbytte af folkeskolen og personlige problemer har for risikoen for at falde fra. Med kvalitative metoder undersøges fastholdelsesindsatsen med fokus på overgang fra grundskolen, ledelse, undervisningstilrettelæggelse, pædagogiske principper, herunder elev-lærer-relationer, studiestøttende aktiviteter uden den almindelige undervisning og individuelt rettede tilbud til elever med personlige problemer.
Udgivelsens forfattere
- Torben Pilegaard JensenHelle Bendix KleifPeter Ejbye-Ernst
Om denne udgivelse
Udgiver
KORA