Inspiration til læring fra Det Nationale Ledelsesprogram i sundhedsvæsenet
Udgivelsens forfattere:
- Christina Holm-Petersen
- Rikke Povlsen
- Mads Leth Jakobsen
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Socialområdet
- Dagtilbud, skole og uddannelse
- Sundhed Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Dagtilbud, skole og uddannelse, Sundhed
Baggrund:
For at styrke kvaliteten i sundhedsvæsenet er der igangsat et nationalt ledelsesprogram, som fokuserer på forbedringsledelse i sundhedsvæsenet. Ledelsesprogrammet er rettet mod ledere af ledere i sundhedsvæsenet, og målet er, at deltagerne vil kunne fungere som spydspidser i arbejdet med at skabe en forbedringskultur.
De fem regioner har bedt VIVE undersøge foreløbige erfaringer med og eksempler på, at intentionerne i Det Nationale Ledelsesprogram er blevet omsat i deltagernes organisationer.
Undersøgelsen blev igangsat for at stimulere til læring både nationalt og lokalt i forhold til, hvordan det Nationale Ledelsesprogram bidrager til at implementere de nationale kvalitetsmål i sundhedsvæsenet, samt til at undersøge forbedringsmuligheder i det fremtidige ledelsesprogram.
Ledere oplever, at de får styrket netværk og kompetencer
Rapporten rummer oplevede eksempler på, at centrale intentioner i Det Nationale Ledelsesprogram omsættes til hverdagspraksis i deltagernes organisationer. Ledelsesprogrammet bidrager således til, at en række deltagere oplever, at de opnår nye eller videreudvikler eksisterende kompetencer inden for forbedringsledelse, og at de får styrket tværgående netværk. Nogle ledere oplever også at styrke deres lederidentitet. Der er også eksempler på, at lederne oplever at lykkes med at arbejde mere tværgående og tværsektorielt, samt at det lykkes at fremme fokus på værdi i kerneopgaven.
Der er beskrevet seks forbedringsprojekter til inspiration for andre ledere. Samtidig er der også deltagere, der ser forbedringsmuligheder i det fremtidige program. Det Nationale Ledelsesprogram er et led i en stor strategisk satsning i forhold til at løfte kvaliteten i sundhedsvæsenet og fremme de nationale kvalitetsmål. I dette perspektiv kan ledelsesprogrammet ses som et skridt på en længere vej.
Anbefalinger:
Forslag til at forbedre programmet
Rapporten har indsamlet en række forslag til, hvordan Det Nationale Ledelsesprogram kan blive endnu bedre. De vigtigste er listet herunder:
• Det strategiske fokus kan med fordel styrkes. Det gælder både i gennemførelsen af programmet og i det organisatoriske ophæng.
• Udvælgelsen af deltagere kan i højere grad målrettes intentionerne med programmet.
• Den organisatoriske opbakning kan styrkes
• Netværksdelen kan styrkes, således at der er en stærkere bevidsthed om og forventning til deltagerne som ambassadører – potentielt også opkobling til kvalitetsenheder og bredere netværk i organisationen
• Det tværsektorielle sigte kan styrkes gennem en mere ligeværdig fordeling af deltagere fra både det regionale og kommunale sundhedsvæsen, herunder også deltagere fra almen praksis.
Metode:
Undersøgelsen bygger på 18 interview med 35 deltagere i ledelsesprogrammet samt centrale nøglepersoner i deres organisationer.
For at styrke kvaliteten i sundhedsvæsenet er der igangsat et nationalt ledelsesprogram, som fokuserer på forbedringsledelse i sundhedsvæsenet. Ledelsesprogrammet er rettet mod ledere af ledere i sundhedsvæsenet og målet er, at deltagerne vil kunne fungere som spydspidser i arbejdet med at skabe en forbedrings-kultur.
De fem regioner har bedt VIVE undersøge foreløbige erfaringer med og eksempler på, at intentionerne i Det Nationale Ledelsesprogram er blevet omsat i deltagernes organisationer.
Undersøgelsen blev igangsat for at stimulere til læring både nationalt og lokalt i forhold til, hvordan det Nationale Ledelsesprogram bidrager til at implementere de nationale kvalitetsmål i sundhedsvæsenet. Samt til at undersøge forbedringsmuligheder i det fremtidige ledelsesprogram.
Ledere oplever, de får styrket netværk og kompetencer
Rapporten rummer oplevede eksempler på, at centrale intentioner i Det Nationale Ledelses-program omsættes til hverdagspraksis i deltagernes organisationer. Ledelsesprogrammet bidrager således til, at en række deltagere oplever, at de opnår nye eller videreudvikler eksisterende kompetencer inden for forbedringsledelse samt at de får styrket tværgående netværk. Nogle ledere oplever også at få styrket deres lederidentitet. Der er også eksempler på, at de oplever at lykkes at arbejde mere tværgående og tværsektorielt, samt at det lykkes at fremme fokus på værdi i kerneopgaven. Der er beskrevet seks forbedringsprojekter til inspiration for andre ledere. Samtidig er der også deltagere, der ser forbedringsmuligheder i det fremtidige program. Det Nationale Ledelsesprogram er et led i en stor strategisk satsning i forhold til at løfte kvaliteten i sundhedsvæsenet og fremme de nationale kvalitetsmål. I dette perspektiv kan ledelsesprogrammet ses som et skridt på en længere vej.
Forslag til at forbedre programmet
Rapporten har indsamlet en række forslag til, hvordan Det Nationale Ledelsesprogram kan blive endnu bedre. De vigtigste er listet herunder:
- Det strategiske fokus med fordel kan styrkes. Det gælder både i gennemførslen af programmet og i det organisatoriske ophæng.
- Udvælgelsen af deltagere kan således i højere grad målrettes intentionerne med programmet.
- Ligesom den organisatoriske opbakning med fordel kan styrkes.
- Netværksdelen kan styrkes, således at der er en stærkere bevidsthed om og forventning til deltagerne som ambassadører – potentielt også opkobling til kvalitetsenheder og bredere netværk i organisationen.
- Det tværsektorielle sigte kan styrkes gennem en mere ligeværdig fordeling af deltagere fra både det regionale og kommunale sundhedsvæsen, herunder også deltagere fra almen praksis.
Metode
Undersøgelsen bygger på 18 interview med 35 deltagere i ledelsesprogrammet samt centrale nøglepersoner i deres organisationer.
Udgivelsens forfattere
- Christina Holm-PetersenRikke PovlsenMads Leth Jakobsen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Danske regionerUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd