Indsatser til at fremme børn og unges resiliens
Udgivelsens forfattere:
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse

De fleste børn og unge i Danmark trives godt, men en række nyere undersøgelser viser, at mistrivsel blandt børn og unge er en stigende udfordring. Der findes ikke et enkelt eller et entydigt svar på, hvorfor flere børn og unge mistrives, eller hvordan udfordringen løses. Dog er resiliens blevet fremhævet som én af flere faktorer til at fremme trivsel og imødegå den stigende mistrivselsudfordring.
Formålet med denne undersøgelse er at gennemføre en systematisk kortlægning af eksisterende national og international forskningslitteratur om indsatser, der kan fremme resiliens hos børn og unge.
’Resiliens’ er et kernebegreb i forståelsen af mental trivsel, omend der ikke findes en bredt accepteret definition af begrebet. De mange definitioner har det til fælles, at resiliens dels handler om at klare sig godt på trods af belastning eller modgang, dels handler om at bruge modgangen som springbræt for en positiv udvikling.
Litteraturkortlægningen viser samlet set, at de fleste indsatser til at fremme resiliens har positive effekter. Dette gælder følgende typer af indsatser:
- Fysiske aktivitetsindsatser
- Social Emotional Learning-indsatser (SEL)
- Mindfulness-baserede indsatser
- Kognitiv adfærdsterapi (CBT)
Der er store forskelle i resultater mellem forskellige typer af indsatser. Det kan skyldes forskelle i implementering, forskelle i indsatsernes længde og intensitet, og at indsatserne er målrettet forskellige delområder af resiliens. Hvilken type af indsats, der vil være relevant at afprøve i en dansk kontekst, afhænger af, hvilke delområder det vurderes, der er behov for at styrke.
Resultaterne viser, at resiliensbaserede indsatser har en særligt gavnlig effekt, hvis de bygger på flere forskellige komponenter, fx hvis de både styrker unges personlige eller sociale kompetencer, samtidig med at de søger at skabe mere positive miljøer omkring børn og unge.
Dog er der fortsat begrænset viden om indsatser som er målrettet resiliens i miljøer (fx familiers eller skoleklassers resiliens), ligesom der mangler viden om, hvilke aldersgrupper af børn og unge, som oplever størst gavn af indsatserne.
Metode
Litteraturkortlægningen er gennemført som en Rapid Evidence Assessment. Denne metode adskiller sig fra andre litteraturkortlægningsmetoder ved, at viden inden for et afgrænset område (resiliensindsatser) er fremsøgt og analyseret over en relativt kort tidsperiode på 3-6 måneder.
I alt 1.131 studier er blevet screenet, og 10 systematiske reviews- og meta-analyser er blevet endeligt inkluderet i kortlægningen. Disse 10 reviewstudier dækker samlet set over 306 primærstudier.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
TrivselskommissionenUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd