Hvad vil lovforslaget om fast kontaktperson i hjemmeplejen betyde for kommunernes administration og selvstyre?
Udgivelsens forfattere:
- Anders Kirkedal Nielsen
- Marianne Schøler Kollin
Ældre
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Socialområdet
Sundhed
Ældre, Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Socialområdet, Sundhed
Undersøgelse viser blandt andet, at kommunerne skal bruge knap 8.000 timer for at omstille sig til at opfylde lovforslagets krav. Det svarer til ca. 80 timer i en gennemsnitlig kommune. Omkostningerne skyldes blandt andet, at lovforslaget trækker lidt i modsat retning af den kontraktstyringsmodel (BUM-model), der i dag er gældende på ældreområdet. Kommunerne vil derfor skulle bruge ressourcer på at afklare roller og snitflader mellem kommunens bestillerenhed og dens udførerenheder.
Undersøgelsen viser desuden, at kommunerne skal bruge knap 60.000 timer årligt til løbende efterlevelse af lovforslaget. Det svarer til ca. 12 timer i ugen for en gennemsnitlig kommune. Denne omkostning er et resultat af lovforslagets krav om, at borgeren skal kunne kontakte myndigheden også uden for telefontid.
Lovforslaget har ingen nævneværdige konsekvenser for det kommunale selvstyre.
VAKKS-rapporten kommer med forslag til regelforenklinger, som kan reducere de administrative omkostninger. VAKKS står for Vurdering af Administrative Konsekvenser for Kommunerne ved ny Statslig regulering.
Udgivelsens forfattere
- Anders Kirkedal NielsenMarianne Schøler Kollin
Om denne udgivelse
Udgiver
KREVI