Hvad er god skolepraksis?
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Er det alene deres medfødte potentialer, er det alene forældrebaggrunden, dvs. forældrenes egen uddannelsesbaggrund og dermed deres muligheder for at støtte og hjælpe deres børn, eller er det (alene), hvilke udviklings- og læringsmuligheder skolerne giver eleverne? Svaret er ikke enkelt.
Det må antages, at elevernes præstationer er afhængige af mange faktorer. Det er påvist i talrige undersøgelser, at elevernes sociale baggrund spiller en stor rolle, men andre undersøgelser viser også, at de rammer, den enkelte skole giver deres elever, også er afgørende. Det var baggrunden for iværksættelsen af en stor undersøgelse om, hvilke forhold på en skole der er afgørende for elevernes faglige præstationer, når der korrigeres for elevernes sociale baggrund. Resultaterne fra undersøgelsen kortlægges i denne artikel.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Uddannelse