Videnskabelig artikel 2021
Hvad er et læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis? Et casestudie af forståelser og praksis i fire kommuner
Udgivelsens forfattere:
- Thyge Tegtmejer
- Kim Jerg
- Morten Huusfeldt
- Lasse Stenmann Ellebæk
- Kaare Werner Nielsen
- Janni Tofte Langerhuus
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Læringsmiljøbegrebet står centralt i Den styrkede pædagogiske læreplan, samtidig med at det er et overordentligt bredt begreb. Dette studie undersøger hvordan pædagoger, dagtilbudsledere og kommunale forvaltningsmedarbejdere arbejder med og reflekterer over læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis. Studiets data er blevet til gennem institutionelt etnografisk feltarbejde i otte dagtilbud inden for fire kommuner. Studiet udfolder pædagogers, lederes og forvaltningsmedarbejderes perspektiver på hvad et læringsmiljø er, samt hvad det indebærer at arbejde med læringsmiljø hele dagen. Gennem udfoldelse af en række eksempler fra dagligdags praksissituationer, suppleret med dialog med pædagoger og øvrige aktører, søger studiet at indkredse og diskutere positive, såvel som potentielt problematiske, aspekter af et læringsmiljø hele dagen i pædagogisk praksis.
Udgivelsens forfattere
- Thyge TegtmejerKim JergMorten HuusfeldtLasse Stenmann EllebækKaare Werner NielsenJanni Tofte Langerhuus
Om denne udgivelse
Publiceret i
Forskning i pædagogers profession og uddannelse