Rapport 26. NOV 2010
Hjælpelinien for spilleafhængige
Udgivelsens forfattere:
- Nuria Cayuelas Mateu
Socialområdet
Socialområdet
Hjælpelinjen var et midlertidigt projektsamarbejde mellem Center for Ludomani og Danske Spil og forløb i perioden fra medio 2008 til primo 2010. Spilleafhængige og deres pårørende, kolleger og arbejdsgivere, læger og andre kunne her få anonym rådgivning.
Ved sammenligning med opkald til en tilsvarende telefonlinje i Norge fremgår det, at spilleafhængigheden og de sociale og økonomiske konsekvenser heraf antager et mindre omfang blandt de spilleafhængige i Danmark.
Dette kan anskues som et udtryk for en national forskel i de spilleafhængiges spillevaner og således i fordelingen mellem risikospillere, problemspillere og ludomaner i Norge og i Danmark. Imidlertid kan resultaterne ligeledes anskues som udtryk for, at en stor andel blandt de spilleafhængige, der ikke kan karakteriseres som ludomaner, tager kontakt til hjælpelinjen frem for Center for Ludomani, der tilbyder en lignende service. I dette perspektiv kan hjælpelinjen tilskrives en forebyggende rolle.
Ved sammenligning med opkald til en tilsvarende telefonlinje i Norge fremgår det, at spilleafhængigheden og de sociale og økonomiske konsekvenser heraf antager et mindre omfang blandt de spilleafhængige i Danmark.
Dette kan anskues som et udtryk for en national forskel i de spilleafhængiges spillevaner og således i fordelingen mellem risikospillere, problemspillere og ludomaner i Norge og i Danmark. Imidlertid kan resultaterne ligeledes anskues som udtryk for, at en stor andel blandt de spilleafhængige, der ikke kan karakteriseres som ludomaner, tager kontakt til hjælpelinjen frem for Center for Ludomani, der tilbyder en lignende service. I dette perspektiv kan hjælpelinjen tilskrives en forebyggende rolle.
Udgivelsens forfattere
- Nuria Cayuelas Mateu
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd