working paper 12. JUN 2009
Har hjemmekultur, forældres engagement og holdninger indflydelse på indvandrerelevers boglige færdigheder?
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Resultaterne peger på kulturel kommunikation som den vigtigste dimension af hjemmekulturen, når der er taget højde for forskelle i forældrenes socioøkonomiske status, herunder forældreuddannelse, stilling, indtægt mv.
Desuden er det at have prøvet at have et fritidsjob relateret til højere læsescorer, hvorimod elever, som har hyppige fravær fra skolen, eller som går i en skole med en høj indvandrerkoncentration, klarer sig dårligere i PISA-testene.
De øvrige dimensioner af forældreengagement og -holdninger, der er undersøgt, såsom sprog talt i hjemmet, deltagelse i modersmålsundervisning og fritidsaktiviteter, samvarierer ikke systematisk med elevernes testscorer.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag