Rapport 31. AUG 2024
Fra migrant til SOSU-aspirant
Udgivelsens forfattere:
- Sara Lei Sparre
- Stine Hauberg Nielsen
- Jakob Fredslund
- Pernille Bertram-Larsen
- Liane Krogh Bæk
- Johanne Korsdal Sørensen
Fra Migrant til SOSU-aspirant præsenterer resultater, der bidrager til gentænkning af de aktuelle rekrutterings- og fastholdelsesstrategier inden for social- og sundhedsfagene og ældreplejen. Rapporten er resultatet af et treårigt forsknings- og innovationsprojekt med formålet:
1. at foreslå løsninger til, hvordan social- og sundhedsskoler og kommuner bliver bedre til at skabe attraktive og inkluderende uddannelses- og arbejdsmiljøer og dermed tiltrække og fastholde flere social- og sundhedselever og -medarbejdere med migrantbaggrund
2. at give social- og sundhedselever med migrantbaggrund redskaber til at forbedre deres læring, kommunikation og samarbejde i læringssituationer.
Projektet har kombineret eksplorativ antropologisk forskning og feltarbejde med samskabelse og it-udviklingsprocesser. Rapporten præsenterer viden om og erfaringer med barrierer og indsatser for adgang til og gennemførelse af en social- og sundhedsuddannelse blandt elever med migrantbaggrund. Vi præsenterer på den baggrund dels en række anbefalinger til et bedre elevforløb, dels prototypen på det læringsunderstøttende digitale værktøj, SOSU Appen.
1. at foreslå løsninger til, hvordan social- og sundhedsskoler og kommuner bliver bedre til at skabe attraktive og inkluderende uddannelses- og arbejdsmiljøer og dermed tiltrække og fastholde flere social- og sundhedselever og -medarbejdere med migrantbaggrund
2. at give social- og sundhedselever med migrantbaggrund redskaber til at forbedre deres læring, kommunikation og samarbejde i læringssituationer.
Projektet har kombineret eksplorativ antropologisk forskning og feltarbejde med samskabelse og it-udviklingsprocesser. Rapporten præsenterer viden om og erfaringer med barrierer og indsatser for adgang til og gennemførelse af en social- og sundhedsuddannelse blandt elever med migrantbaggrund. Vi præsenterer på den baggrund dels en række anbefalinger til et bedre elevforløb, dels prototypen på det læringsunderstøttende digitale værktøj, SOSU Appen.
Udgivelsens forfattere
- Sara Lei SparreStine Hauberg NielsenJakob FredslundPernille Bertram-LarsenLiane Krogh BækJohanne Korsdal Sørensen
Om denne udgivelse
Udgiver
Aarhus Universitetsforlag