Videnskabelig artikel JUN 2023
Forståelser af børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem
Udgivelsens forfattere:
- Mette Molbæk
- Anette Boye Koch
- Anne Marie Villumsen
En række nyere undersøgelser understreger vigtigheden af, at vi i Danmark
fokuserer på børns trivsel. Med udgangspunkt i et review over forskning i trivsel præsenterer vi i denne artikel otte forståelser af børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem samt en analyse, der viser, at forståelserne af trivsel varierer alt efter kontekst. Reviewets empiriske fund diskuteres efterfølgende i relation til Wilbers integrative teori, der tilbyder en fælles referenceramme i arbejdet med børns trivsel. Afsluttende identificerer vi implikationer i relation til trivselsindsatser, konteksternes forståelser samt samarbejdet om børns trivsel
fokuserer på børns trivsel. Med udgangspunkt i et review over forskning i trivsel præsenterer vi i denne artikel otte forståelser af børns trivsel i og på tværs af dagtilbud, skole og hjem samt en analyse, der viser, at forståelserne af trivsel varierer alt efter kontekst. Reviewets empiriske fund diskuteres efterfølgende i relation til Wilbers integrative teori, der tilbyder en fælles referenceramme i arbejdet med børns trivsel. Afsluttende identificerer vi implikationer i relation til trivselsindsatser, konteksternes forståelser samt samarbejdet om børns trivsel
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Publiceret i
Psykologisk pædagogisk rådgivning