Forsøg med praktiske/musiske fag i folkeskolen - Evaluering
Udgivelsens forfattere:
- Rambøll [No Value]
- Ulf Hjelmar
- Niels Egelund (Danmarks Pædagogiske Universitetsskole)
- Arbejdsmarked
- Ledelse og implementering
- Børn, unge og familie
- Dagtilbud, skole og uddannelse Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Forsøgene blev gennemført inden for fire overordnede temaer:
- Udstrækning i hele skoleforløbet af obligatoriske undervisningsforløb inden for musik og billedkunst.
- Afprøvning med et nyt fag ? håndværk og design ? mellem 4. og 7. klassetrin og som valgfag på 8. og 9. klassetrin.
- Afsluttende prøver i valgfagene musik, billedkunst samt håndværk og design.
- Afprøvning af alternativ sundhedsprofil for faget idræt (samarbejde mellem idræt og hjemkundskab).
Rambøll Management Consulting (Rambøll), Anvendt KommunalForskning (v/ Ulf Hjelmar) og Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (v/ Niels Egelund) præsenterer i nærværende rapport en evaluering af forsøgene med de praktiske/musiske fag i folkeskolen.
Evalueringen er gennemført i perioden juni-oktober 2011 på opdrag fra Ministeriet for Børn og Undervisning. I samme periode har Rambøll, AKF og DPU gennemført en kortlægning af de praktiske/musiske fags status og vilkår i folkeskolen. Kortlægningens resultater afrapporteres i en særskilt rapport.
Evalueringen baserer sig på en kvalitativ totalundersøgelse. Alle 24 skoler, der har gennemført forsøg, har således været besøgt. Da langt de fleste antal forsøg er gennemført på tema 2 om håndværk og design, er datagrundlaget for de andre temaer meget begrænset (1-4 skoler). På de fleste skoler er der gennemført interview med skolelederen, lærere på forsøget samt elever, der har deltaget i forsøget.
Derudover er der på udvalgte skoler gennemført interview med lærere, der underviser i de praktiske/musiske fag, men under almindelige vilkår. Disse interview er delvist blevet anvendt til at beskrive undervisningen under almindelige vilkår for derigennem at kunne vurdere, om undervisningen i forsøgene er mærkbart anderledes end undervisningen på almindelige vilkår.
Derudover er lærerne blevet anmodet om at vurdere fordele og ulemper ved ideen bag forsøgene. Dette fordi det formodes, at forsøgslærerne som udgangspunkt er positivt indstillet, hvorfor det kan være relevant med perspektiver fra lærere, der ikke frivilligt har valgt at deltage i forsøgene.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
Rambøll