Faglig ledelse i fritidstilbud
Udgivelsens forfattere:
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Faglig ledelse kan være med til at skabe en bedre hverdag for både børn og pædagoger i fritidstilbud. Flere opgaver, færre hænder og øgede politiske ambitioner kan dog gøre det vanskeligt at realisere faglige ambitioner.
Forskere fra VIVE har undersøgt, hvordan faglig ledelse praktiseres på fritidsområdet, og hvordan faglig ledelse hænger sammen med pædagogernes faglighed, motivation og jobtilfredshed. Viden fra undersøgelsen kan komme særligt ledere i fritidstilbud til gavn, når de søger inspiration til deres egen praksis.
Faglig ledelse kan øge pædagogerne faglighed, motivation og arbejdsglæde
Forskningsprojektet viser helt overordnet, at faglig ledelse har potentiale til at øge den faglige kvalitet i fritidstilbud samt understøtte pædagogernes faglighed, arbejdsglæde og motivation.
Pædagogerne bliver motiverede, når de oplever, at de arbejder ud fra en fælles faglig retning i hverdagen. De vurderer tillige, at den faglige kvalitet bliver styrket: Det gælder både i forhold til at skabe gode relationer til børnene og de unge i hverdagen, og til at understøtte børn og unges trivsel, dannelse, læring og øvrig udvikling.
For lidt og for usystematisk faglig ledelse
Forskningsprojektet viser dog også, at faglig ledelse i mange tilfælde bedrives for lidt og for usystematisk. Lederne kan med fordel videreudvikle nogle af redskaberne i den faglige ledelsesrygsæk.
Faglig ledelse
Faglig ledelse er knyttet til aktiviteter tæt på pædagogernes arbejde. Det handler om:
- at rammesætte en fælles retning for faglig i form af fælles faglige normer og værdier
- at aktivere disse normer og værdier i den pædagogiske praksis
Som citatet viser, så gælder det for eksempel om at bruge observation og efterfølgende feedback. I interviews forklarer pædagogerne, at det kan være vanskeligt at give kolleger feedback, når der ikke er klare rammer. Pædagogerne kan mangle viden, som kan bidrage til at rammesætte den faglige sparring og feedback og gøre faglig sparring mindre personlig. Det er her, faglige ledelse kan gøre en forskel.
Flere opgaver, færre hænder
Det kan dog være vanskeligt for lederne at realisere deres faglige ambitioner. Flere opgaver, færre hænder og øgede politiske ambitioner udfordrer lederne.
Øgede politiske ambitioner fører ifølge lederne til flere kommunale initiativer. Det er ikke nødvendigvis det enkelte initiativ, der er problematisk, men mængden af nye initiativer, som tager tid fra lederens egne dagsorden og mulighed for at sætte en retning for fritidstilbuddet.
Metode
Den primære dataindsamling sker ved en spørgeskemaundersøgelse, som er udsendt til samtlige ledere og medarbejdere på fritidsområdet i 23 kommuner, og en interviewundersøgelse med ledere og pædagoger i 10 fritidstilbud.
Anbefalinger
- Der skal skabes bedre vilkår for faglig ledelse, og kommuner og ledere skal prioritere tid og ressourcer til at udvikle en faglig ledelsesprofil og større klarhed om, hvordan den faglige ledelse skal udøves.
- Ledere kan med fordel sætte mere fokus på faglig sparring og feedback både i deres egen ledelse og i ledelsen af samarbejdet mellem pædagoger.
- Faglig ledelse kan distribueres til pædagogerne, men der er (fortsat) brug for ledelsesmæssige rammer og understøttelse.
- Der er grundlag for at arbejde mere videns- og forskningsbaseret hos såvel pædagoger som ledere.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Finansieret af BUPL’s forskningspuljeUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd