Faglig ledelse i ældreplejen
Udgivelsens forfattere:
- Heidi Hesselberg Lauritzen
- Kristian Haulund Jensen
- Ledelse og implementering
- Ældre Ledelse og implementering, Ældre
Antallet af ældre stiger og samtidig har flere ældre komplekse pleje- og behandlingsforløb. På samme tid er ældreplejen udfordret af omfattende rekrutterings- og fastholdelsesproblemer. Forhold, der stiller store krav til lederne om at skabe rammer, der kan sikre den faglige kvalitet i opgaveløsningen, så de ældre får den indsats, de har behov for og kan leve et trygt og værdigt liv.
Eksisterende undersøgelser peger på, at god faglig ledelse styrker den faglige kvalitet i opgaveløsningen. Med det afsæt har formålet med rapporten været at undersøge faglig ledelse i ældreplejen, herunder hvordan ledere i ældreplejen forstår og praktiserer faglig ledelse, og hvilke vilkår og forudsætninger der har betydning for, hvordan faglig ledelse kan udøves i ældreplejen. Rapporten er finansieret af Sundhedsstyrelsen.
God faglig ledelse sikrer faglighed i hverdagen
Undersøgelsen peger på, at lederne i ældreplejen forstår faglig ledelse som fire tæt forbundne ledelseshandlinger, der tilsammen har til formål at skabe en fælles forståelse af faglig kvalitet på arbejdspladsen og sikre at medarbejdernes bruger deres faglighed i det daglige arbejde. Konkret handler faglig ledelse ifølge lederne om:
1) at oversætte organisatoriske mål til fagligt meningsfulde kerneopgaver,
2) at udvikle medarbejderne faglige viden,
3) at aktivere medarbejdernes faglige normer og viden i praksis, og
4) at understøtte tværfagligt samarbejde.
God faglig ledelse praktiseres tæt på og i samspil med medarbejderne. Ifølge lederne kræver det, at lederen er fysisk tilstede, nærværende og har faglig indsigt i opgaveløsningen. Lederne peger tilmed på, at psykologisk tryghed på arbejdspladsen er en væsentlig forudsætning for at lykkes med faglig ledelse. For lederne handler det om at skabe og sikre en kultur, hvor medarbejderne føler sig trygge ved og har tillid til hinanden såvel som til lederen.
Ledelsesspænd, travlhed og mangel på faglært arbejdskraft
Store ledelsesspænd og travlhed blandt både ledere og medarbejdere er imidlertid nogle af de vilkår, der spænder ben for den faglige ledelse. Mængden af drifts- og personaleledelsesopgaver fylder meget blandt lederne og tager tid fra den faglige ledelse og samtidig betyder travlhed i den daglige opgaveløsning, at det kan være svært at finde tid til faglig udvikling, sparring og refleksion over faglig praksis blandt medarbejderne.
Lederne nævner, at de ideelt set gerne vil bruge mere tid på faglig ledelse, men at den ikke prioriteres i det ønskede omfang, fordi ældreplejen er presset og opmærksomheden primært er rettet mod at få hverdagen til at hænge sammen i plejen. En måde lederne forsøger at imødekomme disse vilkår på er ved at distribuere dele af den faglige ledelse til andre, eksempelvis medarbejdere uden formelle ledelseskompetencer.
Manglen på kvalificeret arbejdskraft indebærer, at der er i ældreplejen er beskæftiget en betydelig andel ufaglærte, hvilket også påvirker ledernes muligheder for at udøve faglig ledelse. Ifølge lederne kalder brugen af ufaglærte på en høj grad af faglig ledelse, idet der er et særligt behov for kompetenceudvikling og løbende opfølgning og kontrol i forhold til opgaveløsningen. Det skærpede fokus på at løfte fagligheden blandt ufaglærte kan imidlertid komme til at skygge for den faglige ledelse blandt de faglærte medarbejdergrupper, herunder ikke mindst den faglige udvikling. Samtidig kan det være vanskeligt at rekruttere nye og fagligt kompetente medarbejdere, hvis ikke der er fokus på at skabe gode vilkår for faglig udvikling på arbejdspladsen
Konklusion
Faglig ledelse skal sikre, at medarbejderne kender og forstår kerneopgaven i deres arbejde, og understøtte de nødvendige strukturer og samarbejder for, at medarbejdere på tværs af fagligheder kan forenes om kerneopgaven. Desuden ligger der i forståelsen af den faglige ledelsesopgave, at det handler om at understøtte medarbejderne i at udvikle og styrke deres faglighed og sikre, at denne viden anvendes og er styrende i selve opgaveløsningen.
For at kunne lykkes med faglig ledelse er det vigtigt at have fokus på at skabe en kultur, hvor der er tid til faglig ledelse – for både medarbejdere og ledere. Det handler for det første om at etablere de nødvendige strukturer og rammer for, at den faglige ledelse blandt lederne kan prioriteres på lige fod med andre ledelsesopgaver, og at den faglige ledelse varetages og praktiseres på tværs af vagtlag – også når den formelle leder ikke er til stede. For det andet handler det om at udvikle nogle faste rammer for og rum til faglig udvikling og refleksion for medarbejderne, som går på tværs af fagligheder og som ikke er direkte knyttet til opgaveløsningen.
Metode
Undersøgelsen bygger på en spørgeskemaundersøgelse blandt ledere i hjemmeplejen og på plejehjem i 11 udvalgte kommuner. I alt har 196 ledere besvaret spørgeskemaet, og der er foretaget interview med 11 ledere, henholdsvis fire ledere fra hjemmeplejen og syv fra plejehjem.
Udgivelsens forfattere
- Heidi Hesselberg LauritzenKristian Haulund Jensen
Om denne udgivelse
Finansieret af
Videnscenter for værdig ældrepleje, SundhedsstyrelsenUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd