Evaluering af nye skolestruktur i Ballerup Kommune
Udgivelsens forfattere:
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring
- Børn, unge og familie Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Børn, unge og familie
Baggrund
Fra skoleåret 2015/2016 gennemførte Ballerup Kommune en reform af skolestrukturen for at styrke det samlede skolevæsen i kommunen. Det er sket gennem dels sammenlægninger af skoler, og dels ved at tilføre øgede ledelseskompetencer til skolerne.
Ballerup Kommune har bedt VIVE undersøge, hvordan den nye skolestruktur er implementeret på skolerne, og hvilke muligheder og barrerier der findes ved den nye struktur.
Resultater
Skolesammenlægninger kan styrke de faglige miljøer på mindre skoler eller i de mindre fag. Lærere, der tidligere arbejdede på mindre skoler, og undervisere i mindre fag vurderer, at skolesammenlægningerne har styrket de faglige miljøer. Tilsvarende vurderinger gør sig ikke gældende blandt lærere på større skoler eller i større fag.
På flere af de sammenlagte skoler er der blandt andet etableret velfungerende fagteams og professionelle læringsfællesskaber på tværs af matrikler, og samarbejdet i ledelsesteamene fungerer godt. Dertil kommer, at der særligt i udskolingen er udviklet stærke fagudbud til eleverne på tværs af matriklerne. Skolesammenlægningen har givet mulighed for et tættere samarbejde mellem lærerne i udskolingen og en øget kapacitet til flere og bedre fagtilbud.
Evalueringen viser dog også, at hverken det pædagogiske personale eller eleverne oplever at være én skole på tværs af matrikler. Det kommer bl.a. til udtryk ved, at man fortsat primært orienterer sig mod de nære fællesskaber på den enkelte matrikel. Det gælder især på de tidligere store skoler og i forhold til de større fag. Her har lærere og pædagoger vanskeligere ved at se formålet med den nye struktur.
Med ansættelse af flere ledere oplever lederne, at de i højere grad kan fokusere på den faglige ledelse og kerneopgaven. Ifølge mange forældre, lærere, pædagoger og skoleledere giver ”læringsledelse” og ledelse ”tæt på” en øget kvalitet i undervisningen og bedre læring for børnene. Det skyldes, at lærere får løbende ledelsesmæssig feedback og sparring på deres undervisning.
Det er dog ikke alle lærere og pædagoger, som oplever faglig feedback og sparring. Især lærerne vurderer kvaliteten af den ledelsesmæssige sparring fra de pædagogiske ledere
forskelligt. Det kan skyldes udskiftning blandt de pædagogiske ledere eller travlhed, fordi de pædagogiske ledere varetager en række andre opgaver.
Samlet set viser evalueringen, at Ballerup Kommune er godt på vej med den nye skolestruktur. Ændringen tager imidlertid tid, og der er behov for løbende at afklare opgaver og kompetenceområder.
Metode
Rapportens datagrundlag bygger på interview med en lang række centrale interessenter i og omkring Ballerup Kommunes skolevæsen. Det vil sige faglige organisationer, lærere, pædagoger, pædagogiske ledere, distriktsskoleledere, elever, bestyrelsesformænd og centerledelse.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Finansieret af
Ballerup KommuneUdgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd