Evaluering af læringskonsulentforløb og - aktiviteter på inklusionsområdet
Udgivelsens forfattere:
- Lasse Hønge Flarup
- Mikke Giver Kjer
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
VIVE har evalueret Undervisningsministeriets læringskonsulentkorps på integrationsområdet. VIVE har dels udarbejdet en kvantitativ afdækning af læringskonsulenternes indsatser til kommuner og skoler, dels talt med relevante aktører i tre kommuner om deres oplevelser med konkrete læringskonsulentforløb.
Den kvantitative afdækning af læringskonsulenternes tilbud viser, at det i vid udstrækning er lykkedes at udarbejde en bred palet af indsatser på inklusionsområdet til kommuner og skoler. Indsatserne dækker eksempelvis over længere, lokale vejledningsforløb, landsdækkende konferencer, temadage og her-og-nu-forløb. Indsatserne fokuserer i varierende grad på at opbygge proceskapacitet og fag-faglig kapacitet på inklusionsområdet.
Derudover har VIVE lavet en kvalitativ undersøgelse af tre vejledningsforløb, hvori der er gennemført 17 kvalitative interview i forvaltninger og på skoler. Denne evaluering viser, at de adspurgte kommuner overvejende har været glade for læringskonsulenternes støtte. Særligt det pædagogiske personale efterspørger dog mere fagorienteret støtte.
VIVEs evaluering er en virkningsevaluering, der har fokus på, om læringskonsulenternes forskellige igangsatte aktiviteter bidrager til de forventede aktiviteter hos skolerne og dermed den forventede virkning. Undersøgelsen har dermed ikke til formål at vurdere effekten af læringskonsulenternes indsatser på inklusionen af børnene.
Resultater
Samlet set viser VIVEs undersøgelse blandt andet, at:
- Konsulenterne tilbyder kommunerne en bred palet af indsatser af forskellig varighed og omfang.
- Indsatserne retter sig både mod skoleområdet og dagtilbudsområdet, dog med primært fokus på skoleområdet.
- Læringskonsulenterne optræder i væsentlig grad som kompetente proceskonsulenter, der har relevant viden og redskaber til at facilitere forandringsprocesser på såvel forvaltnings- som skoleniveau.
- Læringskonsulenterne bringer fag-faglig viden i spil i deres vejledningsforløb. Undersøgelsen blandt de tre casekommuner viser, at det særligt er lokalbaseret og praksisbaseret viden, der bliver bragt i spil, og i mindre grad forskningsbaseret viden.
Baggrund
Undersøgelsen er en del af en bredere evaluering af læringskonsulenternes arbejde. Den samlede undersøgelse bliver udarbejdet for Undervisningsministeriet af VIVE og Danmarks Evalueringsinstitut (EVA).
Læringskonsulentkorpset er en enhed i Styrelsen for Undervisning og Kvalitet (STUK), som skal bidrage til at opbygge lokal kapacitet for udviklingen af den pædagogiske praksis ude i kommunerne. Læringskonsulentkorpset er opdelt i fire områder: erhvervsuddannelsesområdet, gymnasieområdet, folkeskoleområdet og inklusionsområdet.
Det overordnede mål med læringskonsulenternes arbejde på inklusionsområdet er at understøtte og udvikle skoler og dagtilbud i at skabe trivsel og inkluderende læringsmiljøer. Det gør læringskonsulenterne på baggrund af en række forskellige indsatser, arrangementer og vejledningsforløb til kommuner, skoler og dagtilbud.
Metode
Undersøgelsen består af landsdækkende kvantitative data fra STUK samt kvalitative interview med læringskonsulenter og medarbejdere i tre casekommuner. Casekommunerne er udvalgt af VIVE som most-likely-indsatser, hvilket betyder, at det forventes at være mere sandsynligt at kunne identificere virkninger i netop disse cases frem for andre typer. Denne vurdering er foretaget med udgangspunkt i vejledningsforløbenes omfang og intensitet sammenlignet med øvrige indsatstyper.
Udgivelsens forfattere
- Lasse Hønge FlarupMikke Giver Kjer
Om denne udgivelse
Finansieret af
Undervisningsministeriet/STUKSamarbejdspartnere
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd