Rapport 24. NOV 2015
En god start
Udgivelsens forfattere:
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
I Danmark er det muligt at afvige fra reglen om, at barnet skal starte i skole det kalenderår, hvor barnet fylder 6 år. Det gør 10-15 procent af en årgang, mens 80-90 procent af børnene følger normen, og 2-3 procent starter i skole et år tidligere end normen, viser en analyse baseret på børn født i 2003 og 2004. Denne rapport undersøger betydningen af barnets alder ved skolestart for barnets udvikling. I analysen sammenligner vi børn født i januar med børn født i december, og resultaterne viser, at børn, der er ældre ved skolestart, klarer sig bedre i dansk og matematik i de nationale test i 2. og 4. klassetrin. Denne effekt kan skyldes, at barnet er ældre ved skolestart, er ældre i forhold til klassekammeraterne, eller at barnet er ældre, når det bliver testet. Effekten af en senere skolestart på skolepræstationerne forsvinder dog i løbet af de ældste klassetrin i grundskolen. En gennemgang af internationale forskningsresultater viser også, at effekten er størst i skolesystemer, hvor elever opdeles efter færdigheder i grundskolen, men at der generelt er meget små eller ikke eksisterende effekter på senere uddannelser og livstidsindkomst.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd