Elever fra Behandlingsskolerne
Udgivelsens forfattere:
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Effektmålingen af ”Skolegang på en af Behandlingsskolerne” som samlet indsats foretages vha. Propensity Score Matching, der kan korrigere for de observerbare forskelle, der eksisterer mellem Behandlingsskole-elever og elever, der ikke har gået på en af Behandlingsskolerne (sammenligningsgruppen). Fordi Behandlingsskole-elever er en udsat gruppe, giver det ikke mening at måle virkningen af at gå på en Behandlingsskole set i forhold til elever, der ikke har behov for en sådan indsats. Vi sammenligner derfor Behandlingsskoleelever med en gruppe af udsatte unge, der modtager andre dagbehandlingstilbud, og som har 2 eller flere psykiatriske diagnoser ligesom stort set alle Behandlingsskoleelever. Med andre ord måler vi den relative effekt af at gå på en af Behandlingsskolerne set i forhold til alternative indsatser.
Som udfaldsmål anvender vi igangværende uddannelse, psykisk helbred, kriminalitetsafgørelser og sigtelser. De valgte udfaldsmål er:
1. Eleven er i gang med en uddannelse i 1. til 5. år efter grundskolens afslutning
2. Eleven er i gang med en uddannelse, inden der er gået 5 år efter endt grundskole
3. Eleven har været indlagt mindst én gang på et psykiatrisk hospital i alderen 15-20 år
4. Eleven er idømt en fængselsstraf i alderen 15-20 år
5. Eleven er sigtet for en lovovertrædelse i alderen 15-20 år.
Elever, der har gået på en af Behandlingsskolerne, har en større sandsynlighed for at være i gang med en uddannelse i årene efter grundskolens afslutning set i forhold til elever fra sammenligningsgruppen. Forskellen er lille og ikke signifikant for 1., 3. og 5. år, mens den er relativt stor (12-14 procentpoint) for 2. og 4. år efter endt grundskole. Det samlede udfaldsmål for uddannelse, udfaldsmål 2 – om eleven er i gang med en uddannelse, inden der er gået 5 år efter endt grundskole, viser en signifikant forskel på 8 procentpoint. Eleverne fra Behandlingsskolerne har altså 8 procentpoint større sandsynlighed for at komme i gang med en uddannelse, inden der er gået 5 år efter endt grundskole, end de elever, vi sammenligner dem med.
Analysen viser desuden, at eleverne fra Behandlingsskolerne i 15-20-årsalderen er signifikant mindre indlagt på psykiatriske afdelinger, og samtidig bliver de i signifikant mindre omfang sigtet for lovovertrædelser og idømt fængselsstraffe, end elever fra sammenligningsgruppen.
Selvom den anvendte analysemetode øger sandsynligheden for, at der opnås retvisende effekt-estimater, kan det ikke afvises, at der er uobserverede forskelle mellem eleverne fra Behandlings-skolerne og eleverne i sammenligningsgruppen, som vi ikke har taget højde for, og som kan skabe bias i resultaterne. Det gælder for eksempel udadreagerende adfærd hos eleven, manglende venskaber, dysfunktionel familie, misbrugsproblemer m.m. Resultaterne i notatet holder derfor kun under den antagelse, at de relativt detaljerede registeroplysninger, vi benytter, er tilstrækkeligt korrelerede med disse uobserverede faktorer til, at de ikke underminerer resultaterne.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd