Rapport 2. NOV 2004
Elementer i god skolepraksis
Udgivelsens forfattere:
- Jill Mehlbye
- Charlotte Ringsmose
Ledelse og implementering
Økonomi og styring
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Ledelse og implementering, Økonomi og styring, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
I besvarelsen af spørgsmålet, hvad er det, der adskiller de "højt præsterende skoler" fra andre skoler, er der i undersøgelsen stillet følgende spørgsmål:
- Hvordan foregår ledelsen og styringen af skolen, og hvordan er samspillet mellem medarbejdere og ledelse?
- Hvordan er skolen organiseret, er der udviklet bestemte arbejdsgange for aktiviteter på skolen fx omkring årsplaner, og er der en bestemt organisationsstruktur fx for lærersamarbejdet?
- Hvad karakteriserer lærergruppen og dens indbyrdes relationer?
- Hvad karakteriserer elevgruppen?
- Hvilke værdier vægtes på skolen?
- Hvilke elementer vægtes i den "gode undervisning"?
I undersøgelsen anvendes en række forskellige metoder til at indfange evt. registrerbare forskelle dels med hensyn til organisering, styring og aktiviteter på skoleniveau, dels med hensyn til, hvordan undervisningen rent faktisk forløber i klasserne.
Enkelteksemplarer udleveres gratis - så længe lager haves.
Udgivelsens forfattere
- Jill MehlbyeCharlotte Ringsmose
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag