Rapport 18. AUG 2015
Effekter af klasseledelse på elevers læring og trivsel
Udgivelsens forfattere:
- Maria Keilow
- Mette Friis-Hansen
- Rune Kristensen
- Anders Holm
- Dagtilbud, skole og uddannelse Dagtilbud, skole og uddannelse
Hvilken indflydelse på indskolingselevers faglige præstationer og trivsel har det, hvis læreren bliver efteruddannet i anerkendende klasseledelse? Det har SFI undersøgt med et studie, der involverer 1.296 elever og 58 lærere fra 24 skoler i hovedstadsområdet. Og det har en signifikant positiv effekt, viser undersøgelsen. Blandt de positive effekter kan nævnes en forbedret koncentrationsevne og en forbedring af læsefærdighederne. Det første kan især ses hos pigerne, mens drengene generelt bliver bedre læsere, når læreren har taget et kursus i anerkendende klasseledelse. Projektet er et af de første danske lodtrækningsforsøg i skolesammenhæng. De tilfældigt udvalgte lærere, der deltog i kurset i anerkendende klasseledelse, er blevet målt mod en gruppe lærere, der ikke deltog i kurset. Undersøgelsen er finansieret af Det Strategiske Forskningsråd og gennemført under Center for Strategisk Uddannelsesforskning ved Aarhus Universitet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd