Videnskabelig artikel 2. MAJ 2024
Effects on child development and parent-child interaction of the FACAM intervention: a randomized controlled study of an interdisciplinary intervention to support women in vulnerable positions through pregnancy and early motherhood
Udgivelsens forfattere:
- Maiken Pontoppidan
- Lene Nygaard
- Jonas Cuzulan Hirani
- Mette Thorsager Jensen
- Mette Friis-Hansen
- Deborah Davis
- Ellen Aagaard Nøhr
Ulighed i sundhed kan få store konsekvenser for et barns liv. Mentale helbredsproblemer hos mødre kan udfordre en tryg tilknytning mellem mor og barn og føre til udviklingsmæssige udfordringer for barnet. I FACAM interventionen tilbyder en sundhedsplejerske eller familieterapeut støtte til sårbare gravide kvinder fra graviditeten, og indtil barnet starter i skole. Vi undersøger her effekterne af FACAM-interventionen for gravide kvinder i sårbare positioner og deres børn, fra barnet blev født til det fyldte 2 år. Vi randomiserede 331 gravide kvinder til enten FACAM-interventionen eller sædvanlig indsats. Data blev indsamlet ved baseline, samt når barnet var henholdsvis 3-6 måneder, 12-13,5 måneder og 24 måneder gammelt. Data bestod af spørgeskemaer udfyldt af kvinderne samt samspilsvideoer og spørgeskema udfyldt af pædagoger. Det primære udfaldsmål var morens sensitivitet kodet med redskabet Coding Interactive Behavior (CIB). Sekundære udfaldsmål omfattede forældre-barn-samspillet, barnets socio-emotionelle udvikling og barnets generelle udvikling.
Vores resultater viste, at børn i kontrolgruppen (sædvanlig indsats) var signifikant mere involverede end børn i FACAM-gruppen, når barnet var 4-6 måneder gammelt (b = -0.25, [-0.42; -0.08] d = -0.42). Vi formoder dog, at dette resultat skyldes et skævt frafald (bias). Vi fandt ingen signifikante forskelle i andre udfaldsmål. På baggrund af dette tyder resultaterne på, at FACAM-interventionen ikke er bedre end sædvanlig indsats i forhold til barnets udvikling og forældre-barn-samspillet.
Vores resultater viste, at børn i kontrolgruppen (sædvanlig indsats) var signifikant mere involverede end børn i FACAM-gruppen, når barnet var 4-6 måneder gammelt (b = -0.25, [-0.42; -0.08] d = -0.42). Vi formoder dog, at dette resultat skyldes et skævt frafald (bias). Vi fandt ingen signifikante forskelle i andre udfaldsmål. På baggrund af dette tyder resultaterne på, at FACAM-interventionen ikke er bedre end sædvanlig indsats i forhold til barnets udvikling og forældre-barn-samspillet.
Udgivelsens forfattere
- Maiken PontoppidanLene NygaardJonas Cuzulan HiraniMette Thorsager JensenMette Friis-HansenDeborah DavisEllen Aagaard Nøhr
Om denne udgivelse
Publiceret i
International Journal of Environmental Research and Public Health