Det økonomiske råderum for lokalt politisk lederskab - er kommunerne virkelig så fattige?
Udgivelsens forfattere:
- Ledelse og implementering
- Økonomi og styring Ledelse og implementering, Økonomi og styring
Kerneværdien i det kommunale selvstyre ligger i to forhold. For det første skaber det kommunale selvstyre en ramme for et aktivt lokalt demokrati. For det andet giver det mulighed for at tilpasse skat og service til de lokale behov og præferencer. Borgerne i Kommune X behøver ikke at betale det samme i skat og få den samme service som borgerne i Kommune Y, hvis de ikke ønsker det. Det er dermed en kerneværdi i det kommunale selvstyre, at kommunalpolitikerne har mulighed for at tilbyde borgerne forskellige skat-service-buketter. Men hvor store økonomiske frihedsgrader har kommunerne i dagens Danmark til at fastlægge et serviceniveau, finansiere det og prioritere på tværs af opgaverne?
Kommunalpolitisk råderum kræver lokalt politisk lederskab
Der er et kommunalpolitisk råderum, men det skal skabes og udfyldes gennem lokalt politisk lederskab.
Det danske kommunestyre befinder sig hele tiden i en balancegang mellem lokalt selvstyre og rollen som den forlængede arm for udmøntningen af statens politik.
Styrket statslig styring
Den statslige styring af kommunernes økonomi er forstærket i det seneste årti. To af kronbladene i den kommunale skat-service-buket er blevet beskåret, nemlig muligheden for at tilpasse den kommunale skat og de samlede serviceudgifter til de lokale behov og præferencer.
Danske kommuner har rige muligheder for indflydelse
Danske kommuner har imidlertid fortsat væsentligt større økonomiske frihedsgrader til at træffe beslutninger end kommuner i andre lande. Det gælder ikke mindst i forhold til det tredje kronblad i den kommunale skat-service-buket, nemlig mulighederne for at prioritere, hvordan serviceudgifterne skal fordeles på målgrupper og formål. I det lokale politiske prioriteringsrum har kommunalpolitikerne rige muligheder for at få indflydelse. For det første er der muligheder for at påvirke råderummets størrelse. For det andet er der muligheder for at få indflydelse på prioriteringen mellem målgrupper og formål. For det tredje er der muligheder for at få indflydelse på, hvordan opgaverne løses, så de bedst muligt imødekommer de problemer og behov, som kommunens borgere har.
Bogbidraget indgår i bogen "Kommunalpolitisk lederskab. Tæt på borgerne i de lokale fællesskaber", der er udkommet på Hans Reitzels Forlag.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Samarbejdspartnere
KL og et bredt udvalg af forskere fra SDU, AU, KU, RUC mv.Udgiver
Hans Reizels ForlagPubliceret i
Kommunalpolitisk lederskab. Tæt på borgerne i de lokale fællesskaber