Rapport 8. NOV 2010
Den højt præsterende skole
Udgivelsens forfattere:
Arbejdsmarked
Ledelse og implementering
Socialområdet
Børn, unge og familie
Dagtilbud, skole og uddannelse
Arbejdsmarked, Ledelse og implementering, Socialområdet, Børn, unge og familie, Dagtilbud, skole og uddannelse
Undersøgelsen sammenligner skoler, der præsterer højt i en årrække med skoler, som i samme årrække har haft svingende præstationer. Der er sammenlignet skoler med henholdsvis mange og få elever med svag social baggrund.
De skoler, der præsterer højt år efter år, er karakteriseret ved:
- at forvaltningen har klare krav og forventninger til skolerne og indgår i en tæt og løbende dialog med skolerne om deres arbejde,
- at skolens ledelse har tilsvarende klare krav og forventninger til deres lærere,
- afdelingsopdelt skole med selvstyrende team,
- lærere, der underviser i deres linjefag, som er parat til at indtage ledelsesrollen i undervisningen, og som har høje faglige forventninger til deres elever.
Undersøgelsen er gennemført for Formandskabet for Skolerådet.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
AKF Forlag