Decentralisering til kommuner
Udgivelsens forfattere:
- Niels Jørgen Mau Pedersen
- Peter Bjerre Mortensen
- Rasmus Skytte
- Økonomi og styring Økonomi og styring
Kommunerne har ansvaret for at levere en lang række serviceydelser til borgerne og sociale overførsler. Det gælder for eksempel pasning af småbørn, pleje af ældre og støtte til mennesker i udsatte positioner. VIVE har undersøgt, hvilke økonomiske og politisk-demokratiske fordele og ulemper, der kan være ved denne decentralisering til kommuner.
Kommuner kan tilpasse serviceydelser til lokale behov
Der kan være en række fordele ved decentralisering. For eksempel kan kommunerne tilpasse serviceydelser til lokale behov, der er mulighed for læring mellem kommuner, og der bliver mindre afstand mellem den enkelte borger og den nærmest folkevalgte politiker. Der kan dog også være smådriftsulemper, og der kan være udfordringer med at få finansieret kollektive goder, der rækker ud over den enkelte kommunes grænser.
De årlige økonomiaftaler, som sikrer koordinering af den kommunale og statslige økonomi, er et særkende ved den danske decentralisering. Der er dog både forskelle og ligheder i indretning af styring og opgaveportefølje, når de danske kommuner sammenlignes med andre lande, for eksempel Sverige.
Hvis decentraliseringen skal styrkes, kan det overvejes, om de kommunale skatteindtægter kan øges og bloktilskuddet omvendt reduceres. Det kan også være værd at overveje, om statslige reguleringer og sanktioner kan begrænses og have fokus på at anvende øremærkede tilskud med forsigtighed. Herudover kan en evaluering af budgetlovens betydning for det kommunale selvstyre være en mulighed, og det kan være relevant at arbejde for at sikre kommunerne mere lige økonomiske vilkår.
Udgivelsens forfattere
Om denne udgivelse
Udgiver
VIVE - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd